برگزاری آیین ادای احترام به مقام بوعلی سینا در همدان/ رونمایی از تصحیح کتاب اول قانون شیخ‌الرئیس

برگزاری آیین ادای احترام به مقام بوعلی سینا در همدان/ رونمایی از تصحیح کتاب اول قانون شیخ‌الرئیس
آیین ادای احترام به مقام بوعلی سینا همراه با رونمایی از کتاب القانون تصحیح نجفقلی حبیبی، با حضور مسئولان استانی و کشوری در همدان برگزار شد

 

 

 

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی‌سینا؛ آیین ادای احترام به مقام شامخ فیلسوف و طبیب جهانی ایران بوعلی‌سینا صبح امروز شنبه سوم شهریور ۱۳۹۷ در آرامگاه این حکیم فرزانه برگزار شد.

 

در این مراسم دکتر خدادوست رئیس دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و تنی چند از استادان طب سنتی از تهران، دکتر حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور، دکتر نجفقلی حبیبی، استاد دانشگاه و مصحح کتاب قانون، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی نماینده ولی فقیه در استان و رئیس بنیاد بوعلی‌سینا، مهندس محمدناصر نیکبخت استاندار همدان و معاون سیاسی امنیتی ایشان، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، بوعلی‌سینا به همراه هیئت علمی؛ و مدیران کل ادارات فرهنگی و اجرایی استان همدان و جمع زیادی از علاقه‌مندان و دوستداران شیخ‌الرئیس در این مراسم حضور داشتند.

 

ادای احترام به بوعلی سینا، رونمایی از تصحیح انتقادی کتاب اول قانون در طب و قرائت سوگندنامه پزشکی توسط فارغ التحصیلان رشته پزشکی از برنامه های این مراسم بود.

 

مهندس محمدناصر نیکبخت در این مراسم گفت: بوعلی‌سینا در دل ملت حضور دارد اما سازمان تأمین اجتماعی که تصویر شیخ‌الرئیس را از دفترچه‌های بیمه حذف کرده بود، هرچه زودتر دفترچه‌های جدید مزین به تمثال بوعلی‌سینا را آماده کند.

 

استاندار همدان با اشاره به احترام قائل شدن جهانیان برای مقام شامخ ابن‌سینا اظهار کرد: بوعلی سینا افتخار همه کره زمین و بیش از همه، ایرانیان است زیرا ایران و همدان را برای به رشته تحریر در آوردن آثارش انتخاب کرد.

 

وی با طرح این سوال که آیا ما قدر بوعلی‌سینا را می‌دانیم، گفت: اقدام نادرست سازمان تامین اجتماعی برای حذف تمثال مبارک بوعلی‌سینا باعث رنجش ایرانیان بسیاری شد و بنده به نیابت از مردم همدان اعتراض خود را به مسئولان اعلام کردم و با دستور دکتر جهانگیری معاون اول محترم رئیس جمهور این اشتباه جبران شد.

 

استاندار همدان بیان کرد: پس از اعتراضی که صورت گرفت، این موضوع تفسیر شد که خواهان درج تصویر بهتری از بوعلی‌سینا در دفترچه های بیمه خدمات درمانی بوده‌اند.

 

عضو هیات امنای بنیاد بوعلی سینا ادامه داد: قرار بود مدیرکل تأمین اجتماعی در این جلسه حضور داشته باشد اما وی را رویت نمی‌کنم اما آنچه مسلم است اینکه چه تصویر ابن‌سینا روی جلد دفترچه باشد و چه نباشد، بوعلی‌سینا در دل همه حضور دارد و این موضوع به عنوان مطالبه اصلی مردم مطرح است که امید می‌رود هر چه زودتر دفترچه‌های جدید آماده شود.

 

مهندس نیکبخت با تبریک هفته دولت به همه خدمتگزاران صدیق مردم به ویژه رییس جمهور که امروزه شرایط سختی را سپری می‌کند، گفت: با توجه به برنامه‌های ظالمانه استکبار برای تلاش در تضعیف ایران بزرگ و نظام و دسیسه‌های بسیار، امروز در برنامه‌ها بیش از همیشه نیاز به همدلی، هماهنگی و پشتیبانی نیاز است که اجازه ندهند، دشمن به امیال شوم خود برسد.

 

وی تاکید کرد: با درایت مقام معظم رهبری و همت مردم شریف کشورمان، دشمنان هیچگاه به این نیت شوم دست پیدا نمی‌کنند.

 

استاندار همدان اضافه کرد: در روزهای آینده شاهد حضور تمام کشورهای آسیایی در شهر همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا هستیم و همدان بزرگ که دارای تاریخ بلند و علما، فضلا و شهدای بزرگی است، به عنوان پایتخت گردشگری آسیا میزبان شایسته‌ای خواهد بود.

 

دکتر حسن بلخاری رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا، پیش از ظهر امروز در مراسم ادای احترام به بوعلی‌سینا، این دانشمند بزرگ را نشان عقلانیت و مولانا را نشان عرفانیت ایرانیان دانست و گفت: ابن سینا در خاک همدان مدفون نیست بلکه در جان همدانی‌ها ساکن است.

 

دکتر حسن بلخاری با بیان اینکه هم‌اکنون در هفته امامت و ولایت هستیم، با استناد به آثار بوعلی‌سینا مطالبی را برای اعلام اعتقاد بر شیعی بودن و باور وی به امامت و ولایت بیان کرد.

 

وی ادامه داد: رساله معراجیه از ناب‌ترین آثار بوعلی‌سینا است که این اثر در فارسی معراج‌نامه نامگذاری شده است و بوعلی‌سینا در آن با نگاه اندیشمندانه، معراج حضرت محمد‌(ص) را به عنوان نمادی از جریان‌هایی که عقل طی می‌کند، بررسی کرده است.

 

عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا اضافه کرد: بوعلی‌سینا در مقدمه کتاب و برای شروع بیان مطالبی در مورد معراج جمله‌هایی در مورد امیرالمومنین علی‌(ع) می‌گوید و برای مثال اینکه "شریف‌ترین انسان و عزیزترین انبیاء و خاتم رسولان چنان گفت با مرکز حکمت، فلک حقیقت و هزینه عقل که "ای علی اگر دیگر مردمان خود را به خدا مقرب می‌کنند تو با انواع عقل با آنها تقرب جو".

 

وی با بیان اینکه اگر ابن‌سینا نبود وضعیت تمدنی ایران و اسلام مشخص نبود، اظهار کرد: در بررسی جایگاه شخصیت‌ها دو رویکرد علمی و تمدنی وجود دارد و منظور از جایگاه تمدنی نقطه تحولی است که برخی شخصیت‌ها تمدن‌ها را به مرحله بالاتری می‌برند.

 

بلخاری افزود: بوعلی‌سینا هم نقش علمی و هم تمدنی دارد زیرا شیعه و ایران را نجات داد که بستر پرورش امثال داعش نباشد.

 

وی با تشریح نقش نوابغی چون ابن‌سینا در پرورش عقلانیت خاطر‌نشان کرد: امام خمینی (ره) در کتاب مصباح الهدی می‌فرماید " این نابغه بزرگ در عظمت ذهن و زیبایی قریحه مثالی ندارد".

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با قرائت شعری از مولانا نسبتی بین بوعلی و مولانا ایجاد کرد و با تاکید بر اینکه بوعلی‌سینا تمدن اسلامی را از افراط و تفریط‌ها نجات داد، گفت: بوعلی‌سینا نشان عقلانیت و مولانا نشان از عاشقی و عرفانیت ما ایرانیان دارد.

 

وی رونمایی از تصحیح کتاب نخست قانون در طب توسط دکتر نجفقلی حبیبی را ارزشمند خواند و توضیحاتی در مورد اهمیت این کتاب در نزد جهانیان بیان کرد.

 

بلخاری یادآور شد: قطب‌الدین شیرانی به عنوان آخرین فیلسوف از سلسله فلاسفه جامع در مقدمه رساله‌اش در مورد بوعلی‌سینا می‌گوید: نقش بوعلی‌سینا در تاریخ پزشکی نقش وجه تمدنی است.

 

وی با تأکید بر اینکه با بوعلی‌سینا پزشکی در مسیر جهش قرار گرفت، اظهار کرد: در پاسخ به افرادی که می‌پرسند اگر بوعلی‌سینا زنده بود چه وضعیتی داشت، باید گفت که افراد را باید در ظرف تمدنی خود سنجید، زیرا نقش ابن‌سینا در طب همچون نقش انیشتین در فیزیک‌ است.

 

اتمام کتاب دوم تصحیح کتاب قانون تا دو ماه آینده

دکتر نجفقلی حبیبی عضو شورای علمی بنیاد بوعلی‌سینا و مصحح کتاب قانون نیز در حاشیه رونمایی از نخستین جلد تصحیح کتاب قانون اظهار کرد: از سال ۸۹ تصحیح این کتاب را شروع  کرده‌ام و این کتاب کلیات قانون در طب است.

 

نجفقلی حبیبی با اشاره به اینکه کتاب دوم تا یک ماه آینده تمام می‌شود، گفت: تصحیح انتقادی کتاب اول ۸ سال تمام وقت مرا گرفته است و نمی‌توانم مطمئن باشم کار خوبی انجام دادم، اما امید می‌رود با بررسی صاحب نظران ایرادات آن هم رفع شود.

 

دکتر سید حبیب‌الله موسوی‌بهار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز در مراسم ادای احترام به بوعلی سینا به تقدیر از نابغه مشرق زمین مفتخر هستیم، گفت: شیخ الرئیس زاده ۳۷۰ هجری قمری و علامه امور دینی و دنیوی است که کهن شهر همدان به وجود ارزشمندش می‌بالد. و مایه مباهات است که از جامعه پزشکی در چنین روزی تقدیر می‌شود.

 

وی قرارگرفتن روز پزشک در ایام دو عید قربان و غدیر را به فال نیک گرفت و گفت: پزشکان به روش و منشأ ابن‌سینا و عاشقانه به انسان و انسانیت کمک می‌کنند. راه ابوعلی‌سینا همچنان ادامه دارد و ما امروز به یمن زادروز بوعلی گردهم آمدیم که به مقام او ادای احترام کنیم.

 

دکتر موسوی بهار قرائت سوگندنامه فارغ التحصیلان پزشکی در جوار آرامگاه بوعلی سینا را ارزشمند دانست و افزود: پزشکان فارغ‌التحصیل در محضر استاد قسم یاد می‌کنند که خود را وقف جامعه و انسانیت کنند.

 

گفتنی است در پایان مراسم ادای احترام به شیخ‌الرئیس و در جوار آرامگاه این حکیم بزرگ، از تصحیح کتاب اول قانون بوعلی‌سینا که پس از هزار سال برای اولین بار و به همت بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا منتشر شده است رونمایی شد.

 

این کتاب در ۵۰۰ نسخه ۱۱۰۰ صفحه‌ای و در قطع وزیری منتشر شده است. مصحح این کتاب دکتر نجفقلی حبیبی است و دکتر سیدحسین نصر و دکتر غلامرضا اعوانی نیز مقدمه‌های انگلیسی آن را نگاشته‌اند.

  

 

۳ شهریور ۱۳۹۷ ۱۲:۳۳
روابط عمومی و امور بین‌الملل |
تعداد بازدید : ۱,۵۴۰
کد خبر : ۶۷۶

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید