معاون وزیر بهداشت در طب ایرانی: برای کشت، فرآوری و آماده‌سازی گیاهان دارویی برنامه‌ریزی شود

معاون وزیر بهداشت در طب ایرانی: برای کشت، فرآوری و آماده‌سازی گیاهان دارویی برنامه‌ریزی  شود
نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور طب ایرانی بر لزوم برنامه‌ریزی برای کشت، فرآوری و آماده‌سازی گیاهان دارویی در استان همدان تاکید کرد.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از پایگاه خبری وب‌دا در همدان، دکتر ایمانیه در مراسم افتتاحیه نخستین جشنوراه طب ایرانی که صبح روز شنبه ۳ شهریورماه ۱۳۹۷ در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد، با بزرگداشت روز پزشک، هفته دولت، اعیاد غدیر و قربان و تشکر از برگزارکنندگان این مراسم و اساتید طب سنتی و داروسازی سنتی اظهار کرد: این مراسم از چهار سال گذشته برگزار شده است اما برای اولین سال با نام جشنواره طب ایرانی (طب سینوی) اجرا می‌شود.

 

وی گفت: اقدامات ارزشمند جامعه پزشکی بعد از انقلاب ما را از اعزام بیماران به خارج کشور بی نیاز کرد به طوریکه امروزه ما پذیرای بیماران و دانشجویان از کشورهای مختلف هستیم.

 

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور طب ایرانی؛ اخلاق و معنویت را گمشده فعلی جامعه پزشکی دنیا دانست و افزود: اخلاق و معنویت همزمان با علوم پزشکی متاسفانه در برخی نقاط دنیا رشد نکرده و حتی در مواردی نزول کرده است.

 

وی با اشاره به شیوع بالای داروهای روانپزشکی و روان درمانی خاطر نشان کرد: امروزه با تدبیر حوزه پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد زیادی کارآزمایی توسط پزشکان انجام می‌شود.

 

دکتر ایمانیه با بیان اینکه استان همدان سرزمین بسیار حاصلخیزی برای برخی گیاهان دارویی است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های ارزشمند دانشگاههای علوم پزشکی همدان باید برنامه‌ریزی برای کشت، فرآوری و آماده‌سازی گیاهان دارویی با کمک جهاد‌کشاورزی استان همدان انجام شود.

 

وی افزود: اکثر گیاهان دارویی نیاز آبی کمی دارند و کاشت این گیاهان در این سالهای کم آبی اقدامی ارزشمند است.

 

 نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور طب ایرانی ابراز امیدواری کرد که این جشنواره هر سال تکرار شود و حداقل یک روز از این جشنواره در همدان برگزار شود تا یاد و خاطره آن روز در اذهان باقی بماند.

 

*

 

همچنین در این مراسم دکتر خدادوست تقارن برگزاری اولین جشنواره طب ایرانی بین دو عید غدیر و قربان را به فال نیک گرفت و گفت: استفاده از ظرفیت طب سنتی یک رویکرد جهانی است و همه دست اندرکاران طب سلامت باید ظرفیتهای طب سنتی را بشناسند تا به اقتصاد سلامت کشور کمک شود.

 

وی به قدمت چند هزاره طب سنتی در کشور اشاره کرد و گفت: گرچه طب سنتی، دانشمندان و کتابهای ما در جهان مطرح است، این رشته از سال ۱۳۸۶ به عنوان رشته دانشگاهی مطرح شد.

 

مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بخش حکمی طب سنتی وجه تمایز آن با دیگر ابعاد طب است، اظهار کرد: بوعلی در ابتدا کتاب شفا را در باب طبیعیات و الهیات می‌نویسد و در سالهای پایانی عمر خود کتاب قانون را در خصوص طب می‌نویسد که این موضوع هم بی‌دلیل نیست.


وی با اشاره به جمله ای از یکی از بزگان جهان مبنی بر اینکه اگر تفاوتهای فردی نبود پزشکی یک علم بود نه هنر گفت: سید اسماعیل جرجانی
۸۰۰ سال پیش بیان داشت «هر کسی را گرامی است خاصه، هرگز در جهان خلقت دو تن را نخواهی یافت که مزاجشان راست تا راست مشابه هم باشد».


دکتر خدادوست افزود: یکی از راههای خوب برای معرفی کارهای خوب این است که هر ساله جشنواره‌هایی برای معرفی کارهای جدید به عنوان مبنایی برای توسعه کشور برگزار شود.


وی با بیان اینکه آیین نامه جشنواره طب ایرانی به تازگی ابلاغ شد افزود: در این مراسم پیشکسوتان این حوزه  برای شروع قدردانی می‌شوند.

وی با ارائه توضیحاتی در مورد اعلام فراخوان برای دریافت رزومه‌ها و آثار خاطر‌نشان کرد که در نهایت در هر حوزه برگزیدگان تقدیر می‌شوند و نشان حکمت دریافت می‌کنند.

 

 

۴ شهریور ۱۳۹۷ ۱۵:۲۹
روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از وب‌دا در همدان |
تعداد بازدید : ۱,۰۲۱
کد خبر : ۶۷۸

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید