پاسداشت مقام علمی علامه محمدتقی جعفری در انجمن مفاخر

پاسداشت مقام علمی علامه محمدتقی جعفری در انجمن مفاخر
آیین بزرگداشت مرحوم علامه محمدتقی جعفری، متفکر، فقیه و مولوی‌پژوه با شرکت جمعی از علما، استادان دانشگاه و علاقه‌مندان ایشان، شامگاه چهارشنبه در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

 

 

در آغاز این مراسم پیام حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی ریاست جمهوری ایران به شرح زیر توسط رئیس این انجمن قرائت شد:

 

"بزرگداشت نام و یاد علاّمه محمدتقی جعفری، نکوداشت مقام دانش، فضیلت و اخلاق است.

 

نسل معاصر مسلمان و ایرانی این توفیق را داشته که در آشنایی با اندیشه،‌ رفتار و شیوه زیست علمی آن اندیشمند زمان‌شناس، تصویری جذاب و زیبا از اسلام و عالِم مسلمان به خاطره‌ها بسپارد.

 

او فیلسوفی ارجمند و والامقام و مورد قبول اندیشمندان بود، اما فرصت وعظ و خطابه و نشست و برخاست با مردم عادی را هم از دست نمی‌داد. هم حوزوی بود و هم دانشگاهی. از چنان وسعت نظر، فراخی اندیشه و بینش برخوردار بود که هیچ گروه و صنفی از لذت دیدار، مصاحبت و بهره‌گیری از دانشش محروم نبود.

 

علامه جعفری مروّج دین با کردار پسندیده و فروتنانه و مبلّغ دانش با وارستگی و شکیبایی بود، به این سبب جا دارد که نهادهای آموزشی، علمی و فرهنگی با معرفی آثار برجسته و سلوک اخلاقی او در توسعه دین و دانش و اخلاق گام‌هایی مؤثر بردارند.

 

از برگزارکنندگان این همایش ارزشمند تشکر می‌کنم و امیدوارم دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مراکز پژوهشی و فرهنگی کشور با اهتمام به اقداماتی از این دست، در ارتقای سرمایه‌های فرهنگی و نمادین ایران به جد بکوشند و بنیان‌های زیستِ اخلاقی و علمی را در جامعه، بیش از پیش تقویت نمایند."

 

حسن روحانی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

 

 

در ادامه این آیین حسن بلخاری قمی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی با اشاره به خصوصیات علامه جعفری به شرکت‌کنندگان در این آیین خیرمقدم گفت.

براساس این گزارش پیام ویدیویی دکتر احمد مهدوی نیز که از دوستان علامه جعفری است برای حاضران در جلسه پخش شد.

سپس دکتر مهدی محقق، رئیس هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، طی سخنانی گفت: من اولین‌بار در کنگره مرحوم شیخ طوسی بیشتر با علامه جعفری آشنا شدم و بسیار مورد تحسین ایشان قرار گرفتم.

 

وی در قسمت دیگری از سخنان خود گفت: مرحوم علامه جعفری علاقه مند بود که در مسائل فلسفی از دانشمندان اروپایی از جمله دکارت و کانت هم نقل قول کند و این از امتیازات ایشان بود.

 

از دیگر خصوصیات مرحوم جعفری این بود که بسیار متواضع، آرام و بی‌ادعا بود و معلومات ابتکاری در شرح نهج‌البلاغه و آثار دیگر داشت. خداوند او را در بهشت قرار دهد.

در ادامه این آیین، دکتر مهدی گلشنی به ایراد سخن پرداخت و گفت: دو خصوصیت علامه جعفری در زمانه ما مغفول مانده است: یکی تواضع فوق‌العاده ایشان و دیگری آشنایی با مقتضیات زمان.

وی افزود: علامه جعفری در وحدت حوزه و دانشگاه یک الگو بود. اگر حوزه‌ها به نیازهای زمان توجه داشتند، امروز فرهنگ دانشگاه و جامعه ما این قدر آشفته نبود.

 

به گفته وی متأسفانه برخورد برخی از حوزویان از موضع بالا است در صورتی که در دنیای امروز فیزیکدان‌ها، ریاضیدان‌ها و فیلسوفان و کشیشان همه با هم می‌نشینند و بحث می‌کنند.

 

گلشنی ادامه داد: پرداختن به علوم انسانی جدید باید به حوزه‌ها وارد شود وآنها به مسائل روز توجه کنند؛ همان‌طور‌که از نظر علامه جعفری نیز فراگیری و بررسی علوم جدید از ضروریات است.

 

وی همچنین از قول علامه جعفری سه پیشنهاد را مطرح کرد و گفت:

۱ـ تحقیق لازم و کافی در هر دوره از زمان درباره معارف‌اسلامی

۲ـ بررسی و کسب اطلاعات کافی از نیازهای جهان اسلام

۳ـ تطبیق این اطلاعات و دانش‌ها با زندگی مردم

 

وی افزود: علامه جعفری با تأکید بر ضرورت مطالعه طبیعت، معتقد‌بود: قرآن، کتاب انسان‌سازی است و علما باید طبیعت را بشناسند و قرآن راه شناخت طبیعت را تعیین کرده است.

 

به گفته وی نکته جالب توجه دیگر این که در زمان علامه جعفری تفکر پوزیتیویستی رایج بود و بسیاری از دانشمندان آن دوره معتقد بودند که آنچه حواس ما درک می‌کند اهمیت دارد. در صورتی که ایشان از اولین کسانی بود که در خصوص این قضیه تذکراتی ارائه داد.

 

وی با اشاره به این‌که تفکر فلسفی غرب از تفکر پوزیتیویسم برگشته است گفت: در دهه ۱۹۶۰ مطلقاً نمی‌شد اسم فلسفه را آورد. اما حالا چه اتفاقی افتاده است که فیزیکدان‌ها و ریاضیدانان و کشیشان و فیلسوفان درباره مسائل روز با هم بحث می‌‌کنند؟

در ادامه این مراسم منوچهر صدوقی سها، داماد علامه جعفری نیز در خصوص پرداختن آن علامه به مثنوی و جنبه فلسفی تفکرات آن مرحوم سخنانی ایراد کرد.

علی جعفری، پسر علامه جعفری هم خصوصیاتی از آن‌مرحوم را به سمع حضار رساند. آیین نکوداشت مقام علمی و اخلاقی علامه جعفری با اهدای لوح تقدیر به خانواده ایشان پایان یافت.

 

 

http://www.iqna.ir/files/fa/news/1397/8/24/1113049_343.jpg

 

 

 

 

۲۶ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۵۴
روزنامه اطلاعات؛ پنجشنبه ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۷؛ روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۳۷۸
کد خبر : ۶۹۳

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید