در محضر بوعلی به خردورزی نیازمندیم

در محضر بوعلی به خردورزی نیازمندیم
یادداشت. توکل دارایی

 

 

 

 

سومین روز پنج‌شنبه ماه نوامبر روز جهانی فلسفه نام گرفته است. در این روز، مراکز علمی و پژوهشی در سراسر جهان به این مناسبت، همایش و نشست‌های علمی و آیین‌های بزرگداشت برپا می‌کنند.

 

همایشی که بنیاد بوعلی‌سینا در روز ۷ آذرماه ۹۷ با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، انجمن حکمت و فلسفه ایران و اداره کل آموزش و پرورش استان همدان برپا کرد، در این راستا و با تاکید بر میراث شیخ‌الرئیس، ابوعلی‌سینا بود.

 

۱. فلسفه چه در دیدگاه عالمان و دانشمندان چند هزار سال پیش و چه در نگاه فلاسفه عصر حاضر، به عنوان علم بنیادین و اساسی شناخته می‌شود که در تمام علوم دیگر و ساخت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه جهت می‌دهد.

 

آثار فلاسفه و تاثیرات آنها در تحولات جوامع بشری چنان گسترده و ماندگار است که اگر گفته شود در پس هر حادثه و رویدادی که اکنون در دل تاریخ خفته است، فیلسوفی به امر و نهی نشسته و یا ردی از تفکری فیلسوفانه برجای مانده حرفی بیراه و اغراق‌آمیز نیست.

 

هرچند شاگردان ناخلف فلاسفه در برخی اوقات جاده‌صاف‌کن جنگ‌ها و خونریزی‌های فجیع شده‌اند با این حال این گزاره که تمدن بشری مدیون و مرهون فلسفیدن است به حقیقت نزدیکتر است.

 

از طرفی اگر قرار است ناملایمات و تلاطم‌هایی که در روابط فردی و اجتماعی و حتی بین کشورها رو به سوی بهبود شرایط پیش رود و از آنها کاسته شود، آنچه می‌تواند نجات‌بخش بشریت باشد، پناه بردن به خرد و اندیشه و پرهیز از تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه‌ای است که پشتوانه‌ای جز احساس و عصبانیت و یا کج‌فهمی ندارند.

 

اگر فلاسفه نباشند، فرهنگ و هنر و اقنصاد و سیاست بی‌معنا خواهد شد. فلسفه است که به هر قسمت از اراده‌های انسانی رنگ و لعاب و جهت می‌دهد.

 

۲. اما شهر همدان که به برکت آرامگاه فیلسوف بزرگ مشرق‌زمین، ابوعلی‌سینا و جایگاه تمدنی‌اش، نامی مشهور در شهرهای فلسفه‌پرور در جهان است می‌تواند و بایتسی ببشتر از هر زمان به این میراث ارزنده خود ببالد و از میوه‌های آثار و اندیشه‌های سینوی در جهت مدیریت و برنامه‌ریزی‌های خود بهره‌برداری کند.

 

اتنظار می‌رود در شهر ابن‌سینا بیشتر از هر شهر دیگری روش‌ها و منش‌های فلسفی آموزش داده شود و پایگاه‌های علم و فرهنگ حول محور فلسفه شکل بگیرد.

 

شهردار، امام جمعه، فرماندار و استاندار همدان بایستی با فسلفه آشنا باشند. واقعا با اهل فلسفه دمخور باشند و شرایط لازم برای آسودگی خاطر آنان و استقبال و میزبانی از این رشته مادر و دانشمندان آن را فراهم کنند.

 

درست است که ساختمان آرامگاه بوعلی شاهکار کم‌نظیر معماری ایران به شمار می‌رود و جناب سیحون با الهام از حکمت سینوی و پیشینه فلسفی آن سنگ‌ها را روی هم گذاشته و احجامی چشم‌نواز خلق کرده است اما همین بنای فاخر و مهم بدون عقبه فلسفی که آثار و اندیشه‌های شیخ‌الرئیس است، بیشتر به یک محل گردشگری و سیاحتی مانند خواهد بود تا نشانه‌ای از یک فیسلوف زنده با تفکری ماندگار.

 

اگر بر این باوریم که فلسفه و حکمت سینوی و طب او برای امروز بشریت حرفی برای گفتن دارد، بایستی رفت و آمد فیلسوفان و خردمندان این حوزه و اساتید مرتبط به شهر همدان و این پایگاه و جاذبه فسلفی بیش از گذشته باشد و شرایطی فراهم کند که اهل علم به احترام شیخ فلاسفه همدان را برای گفت‌وگو و تبادل نظر و بیان نظرات جدید و نقد و بررسی میراث گذشتگان انتخاب کنند.

 

۳. آیا با نگاه بسته و دگم‌اندیشانه‌ای که هر از گاهی در گوشه و کنار همدان و شهرهای دیگر استان، حاشیه‌سازی می‌کنند، می‌توان امیدوار بود که در این زمینه کاری ماندگار و اثرگذار صورت بگیرد؟!

 

یقینا تا نگاه امنیتی به فرهنگ و هنر و فلسفه در دید برخی مدیران و شاگردان آنها ساری و جاری است، در بر همین پاشنه خواهد چرخید که از فلسفه و میراث سینوی، جز در کتاب‌های تاریخی و برای تزینی و پز دادن خبری نخواهد بود.

 

اما اگر بخواهیم کاری در خور این مراسم بزرگ انجام دهیم باید چشمانمان را بشوییم و جور دیگر نگاه کنیم. ما در محضر شیخ‌الرئیس، به خردورزی بیشتر از زمان دیگری نیازمندیم.

همین.

 

 

۸ آذر ۱۳۹۷ ۰۹:۲۲
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۷۸۰
کد خبر : ۶۹۸

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید