بوعلی یک تنه جهان را فتح کرده است

بوعلی یک تنه جهان را فتح کرده است

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، رئیس بنیاد بوعلی‌سینا در دیدار با رئیس و مدیران مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اهمیت شناخت و معرفی فلسفه سینوی گفت: هر چند بوعلی‌سینا در جامعه ایران و جهان بیشتر به پزشکی و طب شهره شده است، اما ابعاد فلسفی و عرفانی شخصیت بوعلی‌سینا از این بعد مهم‌تر است و مراکز علمی مرتبط با حکمت سینوی بایستی با همکاری مضاعف با هم، عقب ماندگی‌های پژوهشی و کم‌کاری‌های گذشته را در مورد این شخصیت جهانی جبران کنند.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا در مورد معرفی جهانی شیخ‌الرئیس و مراودات علمی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی سایر کشورها، گفت: ما در بنیاد بوعلی در حد وسعمان کوشیده‌ایم در زمینه ارتباطات بین‌المللی برای شناساندن ابعاد مهم فلسفی و پزشکی بوعلی فعالیت کنیم. ارتباط علمی این بنیاد با کشورهای آسیای مرکزی، تاجیکستان و ازبکستان و نیز کشورهای غربی مثل ایتالیا و آلمان، بلاروس، ژاپن و چین و دعوت و همکاری در همایش‌های مشترک، در سال‌های گذشته انجام شده است.

 

آیت‌الله طه‌محمدی با اشاره به عظمت علمی شیخ‌الرئیس پس از گذشت یک هزاره، افزود: بوعلی یک تنه جهان را فتح کرده است. عرب‌ها او را از خود می‌دانند و ترک‌ها و سایر ملل نیز او را منتسب به خود می‌پندارند، با این حال بوعلی‌سینا ایرانی است و فلسفه او در کشور ما زنده و در حال تدریس و تحقیق است.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا در پایان خواستار ادامه همکاری و مساعدت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با این بنیاد در دوره مسئولیت رئیس جدید مؤسسه شد.

 

رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران نیز گفت: ما در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه درباره شیخ‌الرئیس و پژوهش و چاپ و نشر آثار و اندیشه‌های وی، دغدغه داریم. اینجا مؤسسه‌ای پژوهشی است و کارهای تخصصی درباره فلسفه ابن‌سینا در جریان است.

 

دکتر ذکیانی اضافه کرد: از همکاری با بنیاد بوعلی‌سینا برای معرفی و چاپ و نشر آثار شیخ‌الرئیس استقبال می‌کنیم و مناسب‌ترین جا برای فلسفه سینوی، همین مؤسسه است و وظیفه این مؤسسه در این راستا ایجاب می‌کند که در چاپ و نشر فلسفه ابن‌سینا کوشش و تحقیق کند.

 

در ادامه دکتر اسماعیلی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: انتظار می‌رود در همدان به عنوان شهر ابن‌سینا، رشته و گروه فلسفه دایر باشد اما تا جایی که مطلعم متأسفانه رشته فلسفه در بسیاری از استان‌های همجوار آن مثل ایلام و سایر نقاط وجود دارد ولی در همدان این رشته دایر نیست که بایستی در این زمینه اقدام لازم صورت گیرد.

 

امیدواریم بنیاد بوعلی بتواند قدرت پژوهشی بیشتری پیدا کند و بورس‌های پژوهشی به نام بوعلی داده شود و در همایش‌هایی که برگزار می‌کند بیش از گذشته نسبت به معرفی و شناخت آثار بوعلی اقدام پژوهشی انجام شود.

 

دکتر اسماعیلی با اشاره به هدیه بردن کتاب اول "القانون فی الطب" برای دانشمندان اروپائی در سفر علمی خود به فرانسه، گفت: در سفر به پاریس کتاب قانون را از طرف بنیاد بوعلی‌سینا به پروفسور ژولیانسن و مارون عواد هدیه دادم و قرار شد در تابستان سال 98، یادداشت معرفی انتقادی این کتاب از سوی پروفسور ژولیانسن منتشر شود.

 

دکتر حسین موسویان عضو شورای علمی بنیاد بوعلی‌سینا و معاون اداری و مالی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز گفت: با توجه به تجارب سال‌های قبل و بودجه‌هایی که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بنیاد داده می‌شد، انتظار می‌رود این وزارتخانه برای توسعه فعالیت‌های بنیاد اهتمام بیشتری به خرج دهد و کمک‌های این وزارتخانه تنها به برگزاری همایش اکتفا نشود و بودجه کافی برای پژوهش‌های ماندگار و نشر اختصاص داده شود.

 

دکتر یوسف ثانی، ابن‌سیناپژوه و معاون پژوهشی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران نیز بر آمادگی این مؤسسه برای همکاری با بنیاد بوعلی‌سینا تأکید کرد.

 

در پایان توکل دارائی، رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا گزارش کوتاهی از اقدامات انجام گرفته در زمینه پژوهش و تصحیح آثار بوعلی‌سینا ارایه کرد و خواستار مساعدت و همکاری بیشتر مؤسسه در راستای طرح تصحیح آثار فلسفی شیخ‌الرئیس شد و درخواست کرد در صورت امکان دفتر بنیاد در تهران در محل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران دایر شود.

 

۲۷ فروردین ۱۳۹۸ ۱۱:۴۱
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۰۷۹
کد خبر : ۷۱۶

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید