بوعلی‌سینا نماد عقل و علم و تفکر است

بوعلی‌سینا نماد عقل و علم و تفکر است
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس: بوعلی‌سینا نماد عقل و علم و تفکر است رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: بوعلی سینا در تاریخ ما نماد عقل و علم و تفکر است.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، دکتر غلامعلی حدادعادل در آئین گشایش جشنواره حکمت سینوی در سالن شهدای استانداری همدان اظهار داشت: تحکیم بنیان تفکر عقلانی در تمدن اسلامی مهمترین کار بوعلی سینا است.


رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: برای تقویت بنیاد بوعلی باید منابع و کتابهای مورد نیاز در اختیار دوستداران حکمت قرار گیرد.


غلامعلی حداد عادل افزود: باید تمام آثار ابن سینا حتی چاپ های کتاب های ابن سینا از سراسر جهان به صورت نسخه اصلی و یا حتی عکس جمع آوری شده و در آرامگاه بوعلی نگهداری شود.


دکتر حداد عادل تأکید کرد: هر ترجمه از آثار ابن سینا باید شناخته شده و گردآوری شود حتی شرح هایی که در طول تاریخ در آثار ابن سینا نوشته شده و یا مقالاتی که درباره ابن سینا نوشته شده باید به صورت مدون در همدان نگهداری شود.


وی ادامه داد: پایان نامه هایی که در ایران و سایر کشورهای اسلامی و غربی با استناد به آثار ابن سینا و یا حتی راجع به خود او نوشته می شود باید در وبگاه رایانه ای به سراسر جهان منتشر شود.


وی با تشکر از برگزاری جشنواره حکمت سینوی اظهار داشت: این نکوداشت ها نسل جوان امروز را با گذشته خود آشنا می کند، جوانان امروز باید بدانند به چه فرهنگ، تمدن و گذشته ای تعلق دارند، آنها باید بدانند شهروندان ایران اسلامی هستند کشوری که بزرگانی مانند بوعلی را در دامان خود پرورده است.


این نماینده مجلس تأکید کرد: نسل امروز باید همت خود را بلند داشته باشد، افق های دور را ببینند و بار دیگر در راه مجد و عظمت جهان اسلام قدم برداشته و تولید کننده علم باشند.


وی همچنین با اشاره به اینکه یکهزار و دو سال از آرمیدن بوعلی سینا در شهر همدان می گذرد، همدان در حیات و ممات میزبان بوعلی بوده و پیکر او را همچون در خاک خود حفظ کرده است، بیان داشت: همدان افتخارات بسیاری دارد و ابن سینا یکی از افتخارات آن است، اين شهر به سبب سابقه دیرینه و درخشان خود در تمدن و فرهنگ اسلامی به پایتخت تاریخ و تمدن مشهور است.


حداد عادل ادامه داد: بی سبب نبوده که ابن سینا از میان شهرهای مختلف ایران زمان خود همدان را برای اقامت انتخاب کرده است، کسانی که با تاریخ فرهنگی این شهر آشنا باشند تصدیق می کنند که انتخاب او بجا بوده است.


وی تصریح کرد: بوعلی در تاریخ ایران نماد عقل، علم و تفکر است، ظهور و حضور او در وجدان و حافظه تاریخی ما به اندازه ای است که شخصیت بوعلی وارد حوزه فرهنگ شده و در محافل فلسفی محدود نشده است.


رییس کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: شاعران و نویسندگان نیز همواره حکمت او را ستایش کرده و بوعلی را کامل کننده حکمت می دانند.


او تحکیم بنیان تفکر عقلانی در تمدن اسلامی را مهمترین کار بوعلی دانست و افزود: تمدن اسلامی، تمدنی عقلانی است چراکه قرآن بیش از هر کتاب مقدس دیگری به تفکر و تعقل دعوت کرده است و از آغاز ظهور اسلام همواره حکیمان و متفکران تلاش می کردند ساختمان و ساختار تفکر عقلانی را در این فرهنگ و تمدن ایجاد کنند.


وی در بررسی تأثیر ابن سینا بر فلاسفه نیز گفت: بنایی که ابن سینا گذاشت بعد از او هرگز ویران نشد، اگر 600 سال پس از او، ملاصدرا حکمت متعالیه را بنیان کرد تکامل دستاوردهای فلسفی ابن سینا بود نه نقض آن.


حداد عادل بیان داشت: امروز هیچ حوزه فلسفی جدی در کشور ما، عالم تشیع و جهان اسلام نیست که بتواند به شفا و نجات او بی تفاوت باشد.


وی گفت: از خصوصیات ابن سینا توجه دقیق به جنبه های باطنی و تذهیب نفس و جنبه های عرفانی است، او حکیم عقلی عبوس و خشک نیست بلکه لطافت معنوی، اسلامی و قرآنی با استحکام عقلانی همراه کرده است.


جشنواره حکمت سینوی 20 تا 22 آبان ماه با حضور اندیشیمندان و اساتید حوزه و دانشگاه از 36 کشور جهان به میزبانی همدان در حال برگزاری است.

 

 

۲۰ آبان ۱۳۸۸ ۱۹:۴۱
تعداد بازدید : ۲,۷۷۶
کد خبر : ۷۲

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید