وزیر فرهنگ: در فرهنگ و تمدن ایرانی مشابه ابن‌سینا نداریم

وزیر فرهنگ: در فرهنگ و تمدن ایرانی مشابه ابن‌سینا نداریم
استاندار: کنگره جهانی بوعلی را سال آینده برگزار می‌کنیم آیت‌الله طه‌محمدی به مدت چهار سال به ریاست بنیاد انتخاب شد

 

 

 

نشست سالانه هیئت امنای بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای این بنیاد (روز سه‌شنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۸ خورشیدی) در دفتر وزیر در تهران برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: نکته‌ای که لازم است یادآور شوم و در دستور جلسه است این است که از جناب آقای آیت‌الله محمدی همچنان بخواهیم که باز هم آن مسئولیت و محبتی که در بنیاد بوعلی طی این مدت داشتند، همچنان داشته باشند و این مسئله را اولین مصوبه خود قرار دهیم. جناب آقای محمدی هم تعلق خاطرشان به حوزه ابن‌سینا و هم جایگاهی که در خود استان همدان و کشور دارند و بالاخره موقعیت فردی ایشان کمک کرده و می‌کند که ان‌شالله بنیاد بتواند همچنان مسائلش را با همه محدودیت منابع و امکانات به پیش ببرد.

 

 

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از رأی‌گیری و اتفاق آرای اعضای حاضر در جلسه مبنی بر انتصاب 4 ساله آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی به ریاست بنیاد، افزود: از محبت آیت‌الله طه‌محمدی برای پذیرش این مسئولیت ممنونیم. قبل از هر بحثی باید به این نکته بپردازیم که برای همه ما که دور این میز جمع شدیم ظاهراً اصل مطلب خیلی روشن است که ابن‌سینا سرمایه‌ای نه کم بدیل به نظر من باید گفت بی بدیل در ایران، اسلام و تشیع است و ما مشابهش را نداریم. ما شخصیت‌های مختلفی را در فرهنگ ایرانی خودمان داشتیم و داریم که مثلاً برخی از این شخصیت‌ها از لحاظ ویژگی‌هایی ممکن است تفاوتها و تمایزهایی و یا حتی امتیازهایی داشته باشند. اما ترکیبی که از لحاظ شناخته‌شدگی جهانی در ابن‌سینا وجود دارد به گستره‌ای از شرق تا غرب عالم از شمال تا جنوب عالم، ابن‌سینا یک شخصیت شناخته شده و تعریف شده و بدون نیاز به معرفی دارد. خیلی اتفاقات در روابط فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی و جهانی ما می تواند از طریق ابن‌سینا اتفاق بیفتد. و این گنج و گنجینه‌ای است که هنوز از جهت استفاده‌هایی که می‌توانیم از او ببریم سر به مهر است. و آن جوری که باید و شاید از او بهره نبرده‌ایم. همه اینها برای کل ایران، برای اسلام، برای تشیع، برای حکمت شرقی و فلسفه شرقی سرمایه‌ای است که مشابه آن را نداریم.

 

رئیس هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا در ادامه گفت: با شناخت اجمالی که من دارم، در همدان با اینکه پر از مشاهیر و مفاخر است و شخصیت‌های کمی نداشته و ندارد؛ رأس قله مشاهیر و مفاخرش ابن‌سیناست. نمی‌شود در قله ابن‌سینا مشابهی برای مفاخر همدان پیدا کرد و بقیه فاصله زیادی با ابن‌سینا دارند. کل ایران او را می شناسند. شما در حوزه گردشگری هیچ شخصیتی مثل ابن‌سینا ندارید که از بچه کوچک تا فرد کهنسال، زن، مرد، باسواد، کم سواد و... چنین شخصیتی داشته باشد که بخواهید او را به عنوان قطب مطرح کنید و مخاطب این نگاه بخواهد با همدان ارتباط برقرار کند. نماد هویت همدان واقعاً می‌تواند ابن‌سینا باشد. لذا ابن‌سینا هم از لحاظ فضای کشوری و هم در فضای منطقه‌ای سرمایه‌ای است که بیش از پیش می‌شود روی آن کار، تلاش و سرمایه‌گذاری کرد. ما به‌عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ظرفیتی که داریم و ظرفیت فردی که تک تک اعضای هیئت امنا دارند و اساتید بزرگواری که در جلسه حضور دارند، در طول دو سال باقی‌مانده از این دولت از ظرفیت‌ ابن‌سینا در فضای داخلی و بیرونی و بین‌المللی استفاده بیشتری بکنیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه در مورد تداعی نام بنیاد بوعلی و شخصیت ابن‌سینا نیز گفت: بنیاد بوعلی باید با خود کلمه بوعلی تداعی پیدا کند؛ یعنی همه در داخل و بیرون حس کنند، بنیاد بوعلی مرکز و مرجع اصلی ابن‌سیناپژوهی و ابن‌سیناگستری است؛ هم از لحاظ دانش و هم لحاظ فرهنگی. مجموعه‌های مختلفی که می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند را فهرست کنند. وزارت علوم طبیعتاً می‌تواند نقش داشته باشد. سازمان فرهنگ و ارتباطات و صدا و سیما و ریاست آن با همه علایق عمیقی که ایشان به همین موضوع و حوزه دارند یا اگر به نظر بیاید مجموعه دیگری هم در حوزه بین‌المللی می‌توانند به کمک ما بیایند. سازمان میراث فرهنگی هم با همین نگاه باید پای‌کار باشد. اما ما بتوانیم با یک نگاه هم‌افزایی نهادی و سازمانی و مجموعه‌هایی که می‌توانند به کمک بیایند، مشکلات را رفع کنیم. برخی سازمان‌ها در این زمینه وظایف ذاتی دارند و برخی سازمان‌ها هم با یک حاشیه‌ای می‌توانند از منابع خود به طرف این موضوع آمده و آن را جدی‌تر بگیرند و در فضای کاری خود قرار دهند. الان به نحوی این مسئولیت و رسالت حوزه ابن‌سینا با همه ظرفیتی که در ابن‌سینا هست به عهده این جمع واگذار شده است و خارج از یک جلسه هیئت امنا که هر از چند گاه و بیگاه می‌تواند برگزار شود و باید برگزار کند، باید بتوانیم همه انرژی فردی و انرژی جمعی‌مان را به خدمت این کار بیاوریم و ببینیم چه افراد و مجموعه‌هایی را می‌توانیم به این جمع متصل کنیم و این خط اتصال برقرار شود.

 

دکتر صالحی افزود: با توجه به انرژی و انگیزه‌ای که جناب آقای استاندار در سطح ملی دارند، و با کمک‌ ریاست بنیاد و امکاناتی که در استان هست، در طول دو سالی که از دولت باقی است کارهای اساسی انجام شود. تلقی که بنده از ابن‌سینا دارم مبالغه‌آمیز نیست و درک من از این حوزه این است که بتوانیم در این‌باره کمک کنیم و دین کوچکی را نسبت به این شخصیت بزرگ ادا کنیم.

آیت‌الله طه‌محمدی: از تهمت‌ها به بوعلی، انسان شرم می‌کند

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا نیز درباره عظمت شیخ‌الرئیس بوعلی گفت: ما در میان مفاخر خودمان به تعبیر حضرت امام شخصیتی مثل بوعلی‌سینا نداریم. معرفی این شخصیت جهانی به جهانیان ضعیف بوده است. الان هم آن‌گونه که باید نمی‌توانیم قدمی برداریم و خدمت کنیم، چون نه تنها طبش و فلسفه‌اش، بلکه باید جامعیتش به دنیا معرفی شود. اما از نظر امکانات و اعتبار مالی دست و بالمان بسته است و از این نظر رنج می‌بریم. ما بر خود واجب می‌دانیم آنچه را هیئت امنا تصویب کند، عاشقانه عمل کنیم ولی از طرفی بدون امکانات لازم کارها پیش نمی‌رود.

 

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی اضافه کرد: معرفی این شخصیتِ اسلام، ایران، تشیع و ایران بزرگ زمان شیخ‌الرئیس، خیلی کار خوب و پر ارجی است. در حال حاضر ترجمه درستی از کتاب قانون در اختیار جهان پزشکی نیست. در دنیا هم فقط ایشان را به عنوان عالم طب و فلسفه می شناسند و شاید هنوز ما نتوانسته‌ایم ثابت کنیم که بوعلی‌سینا علاوه بر اینکه یک حکیم است، یک عارف تمام عیار است. استاد حسن‌زاده آملی فرموده‌اند: اگر کسی در سیر عملی به مراتب عالی عرفان نرسد، نمی‌تواند نمط‌العارفین را بنویسد. دنیا هنوز باورش نشده که بوعلی در عین این همه مشاغل، یک عارف پیشرفته است و بنابراین اگر نتوانیم کار شایسته‌ای انجام دهیم در حق او ظلم کرده‌ایم.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا با اشاره به تخریب چهره بوعلی در طول تاریخ، گفت: شخصیت بسیاری از مفاخر ما به دلایلی تخریب شده و جناب شیخ الرئیس هم کم تخریب نشده است و این ظلم فاحشی است که اول در حق بوعلی و بعد به مردم و مکتب و دین شده است. انسان شرم می‌کند نسبت‌های ناروایی که به چنین شخصیت‌های بزرگی داده‌اند، بیان کند. اما خدا را شکر می‌کنم در طول این ۱۵ سال گذشته نسبت‌های ناروا را از چهره شخصیت ابن‌سینا و سایر بزرگان بزرگ زدوده‌ایم.

 

استاندار همدان: کنگره جهانی بوعلی را شهریور ۹۹ برگزار می‌کنیم

استاندار همدان و عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا در این نشست گفت: اجازه می‌خواهم در جمع شما و در محضر اساتید از حضرت آیت‌الله محمدی به واسطه همه الطاف و و بزرگواری‌هایی که در استان همدان، در همه امور داشتند تشکر و سپاسگزاری داشته باشم. خصوصاً اینکه سالیان سال است که در خدمت ایشان هستیم و نگاه ویژه‌ای به بحث بوعلی و این بنیاد دارند و در جهت بوعلی‌پژوهی و اقداماتی که آنجا داشتند همیشه بخش اعظمی از زحمت کار را ایشان کشیدند و از پذیرش این مسئولیت توسط ایشان من نیز تشکر می‌کنم.

 

مهندس سید سعید شاهرخی در مورد اهمیت معرفی شخصیت ابن‌سینا نیز گفت: همه باید به دنبال راهکارهایی باشیم که بتوانیم در جهت معرفی ابعاد شخصیت علمی، عرفانی و ابعاد مختلف وجودی این شخصیت بارز قدم برداریم. یقیناً سهم و مسئولیت استان همدان و مسئولین آن در این زمینه بسیار سنگین است. من هم باز تأکید می‌کنم که همدان هم مفاخر بسیار زیادی دارد و هم جاذبه های بسیار زیادی که معرف فرهنگ و هنر و علم و میراث استان همدان است. اما آن چیزی که خیلی برجسته خودنمایی می کند حضور و وجود شیخ الرئیس و آرامگاه مبارکش در استان همدان است که آوازه جهانی دارد. خیلی‌ها از سراسر کشور به قصد دیدار و زیارت آرامگاه بوعلی به همدان تشریف می‌آورند؛ بنابراین رسالت ما، رسالت سنگینی است. ما اعلام امادگی می کنیم که اگر تصمیمی استانی، ملی و یا بین‌المللی گرفته شود، مشارکت کنیم؛ چرا که این ظرفیت در استان همدان وجود دارد. استان همدان همواره میزبان رویدادهای بین‌المللی بوده است و سال گذشته ما میزبان دو رویداد آسیایی و بین‌المللی بودیم. و این ظرفیت در استان همدان وجود دارد که فقط باید برنامه‌ریزی شود.

 

استاندار همدان و عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا افزود: به نظر می‌رسد باید تیمی با محوریت خود بنیاد تشکیل دهیم و به گونه‌ای عمل کنیم که اقداماتی که برای بوعلی‌پژوهی و معرفی شخصیت بوعلی صورت می‌گیرد در این بنیاد متمرکز کنیم و جای دیگری نیست که بتوانیم این کار را بکنیم. من به سهم خودم همه استان را پای کار می‌آورم و پشتیبانی می کنیم؛ اما یقیناً در سطح ملی هم باید همین‌گونه نگاه شود. برای اینکه به نتیجه برسیم، لازم است برای این دو سال باقی‌مانده از دولت، از امروز برنامه عملیاتی تعریف کنیم. یعنی بگوییم تا شهریورماه - که ما آن برنامه هرساله را داریم - این کار را انجام دهیم. پیشنهاد خود من این است که اگر بتوانیم مثلاً یک رویداد ملی و یا بین المللی در شهریور سال بعد در استان همدان داشته باشیم و بتوانیم هم فرهیختگان و علاقه‌مندانی که در ایرانند، در همدان جمع کنیم و هم میهمانانی که به‌صورت ویژه از کشورهایی که علاقه‌مند هستند دعوت کنیم و کنگره بین‌المللی در استان همدان، برای پاسداشت شخصیت این عالم وارسته و معرفی هر چه بیشتر او داشته باشیم. آوازه این‌گونه نشست‌ها قطعاً بین‌المللی خواهد بود و در کشور خودمان نیز تأثیر خواهد داشت.

 

استاندار همدان ادامه داد: دبیرخانه بنیاد هم پیشنهادات خود را با موافقت وزیر محترم ارایه کند و ما نیز در همدان به نیابت از رئیس هیئت امنا در کارگروه فرهنگی، اجتماعی استان هم آن را مصوب می‌کنیم.

 

امیدواریم بتوانیم بخشی از اعتبار آن را که در استان قابل اجراست، تأمین کنیم و انشاءالله یک برنامه عملیاتی دو ساله برای ارتقای جایگاه شایسته ابن‌سینا تهیه و اجرا کنیم.

 

رئیس سازمان ارتباطات: در حد استانداردهای بین‌الملل کار شود

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات و عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی نیز گفت: از دوستان بنیاد بوعلی، مخصوصاً حضرت آیت‌الله محمدی خیلی تشکر می‌کنم، که از همان روز اولی که در خدمت ایشان بودیم، متوجه این شیفتگی نسبت به مرحوم ابن‌سینا در ایشان شدم و بخاطر همه این زحمات و تلاش‌ها و دفاع‌هایی که در برابر این همه تخریب انجام دادند، تشکر می‌کنم.

 

ابراهیمی‌ترکمان در مورد همایشی که مقرر است در شهریور ۹۹ در همدان برپا شود نیز گفت: همایش ابن‌سینا تصویب شد، رایزنان فرهنگی، برای ملاقات با ابن‌سیناپژوهان و دعوت از آنها آمادگی دارند و در صورت تصویب بین‌المللی این همایش کمک لازم انجام خواهد شد.

 

دکتر ابراهیمی‌ترکمان با تأکید بر استفاده از زمینه‌های ارتباطی رسانه‌ای و مراوده با مراکز و اشخاص مرتبط با ابن‌سیناپژوهی در دنیا گفت: باید ارتباطات بین‌المللی بنیاد، به نحو شایسته انجام گیرد و بروشوری برای ارایه به نهادهای متناظر خارجی تهیه شود. گاهی اوقات با کوچکترین ارتباطات، بزرگترین امکانات جذب می شود و بزرگترین دستاوردها گرفته می‌شود و جلوی خیلی از کارهای تکراری گرفته می‌شود و ما می‌توانیم از این حیث هم کمک کنیم.

 

رئیس سازمان ارتباطات در زمینه بهره‌مندی از ظرفیت شناخته شده جهانی ابن‌سینا نیز گفت: ما شخصیت بزرگ جهانی مانند ابن‌سینا را داریم، ولی نمی‌توانیم از آن بهترین استفاده را کنیم. انتظار داریم بنیاد در حد استانداردهای بین‌المللی شناخته شد و شخصیت‌های خارجی که به ایران می‌آیند، بتوانند با این بنیاد مراوده داشته باشند.

 

 

دکتر بلخاری: تا بودجه نباشد، کاری به ثمر نمی‌رسد

دکتر حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا نیز گفت: متشکرم از جناب آقای آیت‌الله محمدی که الحمدالله پذیرفتند مجدداً مسئولیت ریاست بنیاد را بر عهده داشته باشند.

 

نکات مهمی در باب ابن‌سینا گفته شد، من یک مطلب را عرض بکنم که برای اعضای محترم جلسه باید جدید باشد. ابن سینا رساله‌ای دارند به نام رساله معراجیه که یکی از شاگردان ایشان با عنوان معراج‌نامه هم ترجمه کرده‌ است. بحث بسیار زیبایی دارد با عنوان تأویل معراج و تمامی مراحل معراج را با استناد به سیر عقل تفسیر می‌کند که بسیار زیباست. در پایان مقدمه آن بحثی دارد که روایتی را می‌آورد که حضرت رسول به حضرت امیرالمؤمنین می‌فرماید که ای علی ”اذا تقرب الناس الی خالقهم فی ابواب البر فتقرب الیه بانواع العقل تسبقهم" و بعد جمله ابن‌سینا در باب حضرت امیرالمؤمنین می‌آورد. اینکه دکتر صالحی در باب شیعه بودن ایشان اشاره کردند، که یکی از ادله جدی آن این جمله است. یک جمله‌ فوق‌العاده مهمی را می‌آورد، مبنی بر اینکه در میان تمامی اصحاب و یاران پیغمبر، علی معقول بود و بقیه محسوس. این جمله‌ای است که ابن‌سینا می‌آورد و محتمل شعر مولانا که "ای علی که جمله عقل و دیده‌ای- شمه‌ای وا گو از آنچه دیده‌ای" متأثر از همین روایت ابن‌سیناست. این نکته را من اینگونه تمام بکنم که محال است کسی به جان حکمت برسد ولی به ولایت نرسد. این جزو محالات است و ابن‌سینا از این لحاظ فوق‌العاده مهم است.

 

در بعد جهانی رسماً جریان آکوئینی رسماً منتسب به سینوی است، یعنی نقشی که ابن سینا در قرون وسطی بازی می‌کند و از دل آن آکوئینی بیرون می‌آید، فوق‌العاده است، اما همانطور که بزرگواران فرمودند، این نقش شناخته نشده است.

 

الان بنیاد سعدی را داریم که ظاهراً بودجه مستقل دارد. در بنیاد بوعلی‌سینا هم تا مسئله بودجه حل نشود کار به ثمر نمی‌نشیند که باید به طریقی حل شود پس یا باید مثل بنیاد سعدی باشد یا استاندار محترم و فرهنگ‌دوست همدان، بخشی از بودجه را که رسماً باید یک عددی باشد فراهم کنند. این عدد بودجه باید به گونه‌ای باشد که دوستان بتوانند کارها را به انجام برسانند و انجمن هم در این میان با تمام توان و تمام قد در خدمت ابن‌سینا هست و تا بتوانیم کار را پیش ببریم.

 

 

دکتر اعوانی: ساختمان ابن‌سیناپژوهی را خوابگاه کردند

دکتر غلامرضا اعوانی، عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا نیز در مورد انتخاب رئیس بنیاد گفت: آیت‌الله محمدی در زمینه ابن سینا، سابقه‌ای طولانی دارند و کارهای زیادی انجام داده‌اند. با پشتکاری که در ایشان سراغ داریم مسلماً بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای مدیریت بنیاد هستند.

 

عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا اضافه کرد: ابن‌سینا شخصیتی جهانی است و بیش از آنچه که ما فکر می‌کنیم، تأثیر و عظمت دارد. گاهی دیده می‌شود کسانی که نامشان ظاهراً خیلی بزرگتر است ولی توخالی هستند. عظمت بعضی انسان‌ها بیشتر از آن چیزی است که در تاریخ نوشتند اما واقعاً وقتی ابن‌سینا را بطور تطبیقی با ارسطو مطالعه کردم، هزار نکته پیدا کردم که هنوز به آنها توجه نشده است.

 

عضو شورای علمی بنیاد بوعلی درباره تأثیر جهانی فلسفه ابن‌سینا، افزود: فرهنگستانِ فرهنگستان‌های جهان داریم که ۹۲۰ فرهنگستان جهان در آنجا عضو هستند. اینها در صدد چاپ ابن‌سینای لاتین بودند. ابن‌سینای لاتین هفت‌بار تصحیح شده است. نه اینکه هفت‌بار تکرار شده باشد. اگر شما هفتمین تصحیح کتاب را ببینید، اصلاً تعجب می‌کنید که چه کاری کرده‌اند و می‌گویید اصلاً مگر نیازی هست که دوباره این کار بشود اما آنها اعتقاد دارند هر نسلی اگر علم می خواهد و زنده به آن است - همانطور که غذای دیروز شما را سیر نمی‌کند باید هر نسلی دوباره با آن دقت زیاد در این‌باره اقدام کند. ما کار گردآوری نسخ ابن‌سینا را در مؤسسه حکمت و فلسفه آغاز کردیم ولی متأسفانه در ایران کار ادامه پیدا نمی‌کند. مثلاً همان ساختمانی که برای ابن‌سینا تهیه کردیم، به خوابگاه تبدیل کردند و متأسفانه کارهای ما به‌گونه‌ای است که ادامه‌دار نیست.

دکتر شاه‌حسینی: ظرفیت شناخت بوعلی‌سیناشناسی لازم است

دکتر یوسف شاه‌حسینی عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا در ادامه گفت: همانطور که مستحضرید در اساسنامه بنیاد وظایف و اهدافی که ذکر شد در سه محور خلاصه می‌شود. هدف اول شناخت و معرفی شخصیت و آثار بوعلی سینا. هدف دوم شناخت شخصیت و آثار دیگر عالمان و اندیشمندان حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی؛ و هدف سوم کمک به تعمیق و توسعه فرهنگی است که به صراحت در اساسنامه مصوب بنیاد بوعلی آمده است. الان هم درحقیقت پانزدهمین سالی است که از تأسیس بنیاد می‌گذرد و نیاز به این است که واقعاً تدبیر جدیدی هم برای انجام فعالیت‌های آن اندیشیده شود.

 

ما اصطلاحی در حوزه اقتصاد با عنوان وضعیت فلاکت به کار می‌بریم. در بنیاد بوعلی سینا در طی سال از نظر مالی با مسائل ریز و جزئی اینقدر درگیرند که این آرمان های قشنگ و زیبا، معمولاً در همان صحبت‌های جلسه هیئت امناء تمام می‌شود. من بطور صریح پیشنهادی دارم و آن این است که ما کلیه امکاناتی که در مورد بوعلی‌سیناشناسی در جهان است بسیج کنیم. یک بنیاد به تنهایی نمی‌تواند این کارها را انجام دهد. طرح اولیه ظرفیت شناخت بوعلی‌سیناشناسی موردی است که به ما کمک می‌کند که در کجای دنیا و توسط چه کسانی و چه امکاناتی در این زمینه وجود ارد و این یک دایره‌المعارفی برای دسترسی به بوعلی‌سیناشناسی شود. حتی در کشور خودمان نیز اطلاعات درستی در مورد بوعلی‌سیناشناسی نداریم.

 

نکته دوم این است که طرح همیاران سینوی ایجاد کنیم، این طرح دو بخش را برای ما فعالی می‌کند. یک بخش مربوط به تأسیس انجمن ابن‌سیناپژوهان جهان است که اولین شخصیت آن آقای دکتر اعوانی است.

 

اینکه کنگره و همایش خوب است ولی کارهایی که بسترساز است این است که در زمینه بوعلی‌سیناشناسی و از نظر منابع در درجه اول، یعنی محل رجوع باشیم که البته خیلی فاصله داریم. بنا براین با حمایت‌های مشخص استانداری و وزارت ارشاد یعنی این دو جایی که مطرحند، جریان جدیدی در این زمینه ایجاد شود.

نماینده فرهنگستان علوم پزشکی: ترجمه یک صفحه قانون ۲۰ ساعت زمان می‌خواهد

دکتر محمدحسین نیکنام نماینده فرهنگستان علوم‌پزشکی نیز گفت: برای بخش توسعه و تعمیق فرهنگی که جزو وظایف بنیاد است زمینه خیلی خوبی فراهم است و باید از این زمینه در خارج از کشور استفاده کرد. در زمینه‌ کارهای بین‌المللی در یونسکو جایزه ابن‌سینا را داریم که با مرارت این کار توسط نمایندگی ایران در یونسکو پیگیری شده است. دکتر جلالی سفیر ایران در یونسکو می‌فرمودند که زمینه مناسبی برای شناخت و شناساندن ابن‌سیناست و از این فرصت می‌توان استفاده کرد. در مورد کارهای عمیق و سنگین، مثل کنگره سالانه بوعلی‌سینا که دفعه قبل هم بود؛ به نظر من باید تولید محصولاتی به زبان ساده برای عموم مردم و نسل جوان در اولویت باشد و باید برای شناخت هویت ملی جوانان در این زمینه کار شود. در مورد کتاب قانون من با دوستانی که در این زمینه نظر و سبقه‌ای دارند مشورت می‌کردم که پیشنهاد حساب‌شده‌ای را به جمع عرضه کنم. به هر حال نیمی از قانون نگاه و پیچیدگی‌های فلسفی است که آقای دکتر نجفقلی حبیبی و دوستان دیگر تأمین می‌کنند. اما بخش پزشکی آن را اگر بخواهیم لحاظ کنیم و کار کاربردی و جذاب برای جامعه پزشکی باشد، باید چند نفر پزشک کاردان و ادیب و علاقه‌مند و آشنا به فلسفه همکاری کنند. دوستان می‌گفتند که یک صفحه قانون برای ترجمه بیست ساعت طول می‌کشد که در این زمان یک پزشک چند مریض می‌تواند ببیند. منتهی این طرح درآمدزا خواهد بود و می‌گفتند اگر چاپ شود میلیاردها تومان را متوجه بنیاد می‌کند. من عدد نمی‌گویم و شاید دقیق نباشد ولی نوعی سرمایه‌گذاری است و درآمدها را متوجه کارهای بعدی بنیاد می‌کند و انتشارات سروش هم علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری است..

نماینده بنیاد ایرانشناسی: کرسی جهانی آرمان‌شهر بوعلی دایره کرده‌ایم

دکتر محمد بهرام‌زاده که به نمایندگی از بنیاد ایرانشناسی در این نشست حضور داشت، گفت: در جلسات مکرر هیئت محترم امنای بنیاد ایرانشناسی، بحث هجمه  در خصوص تصاحب خاستگاه مفاخر فرهنگی ما از جمله شیخ‌الرئیس پیوسته مطرح بوده است و نگرانی‌هایی را هم مثل ربودن بسیار دیگری از مفاخر فرهنگی و یا دست‌مایه‌های اصیل فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی ایجاد می‌کرد. ریاست محترم بنیاد ایرانشناسی از مجموع ظرفیت‌هایی که در اختیار بود بعلاوه ظرفیت‌های سازمان فرهنگی اکو، استفاده کردند و برنامه‌ای را با همکاری برنامه اسکان سازمان ملل متحد به‌عنوان "کرسی جهانی آرمان‌شهر بوعلی" پیگیری کردیم. همانطور که مستحضرید جامع آنچه در علوم عقلی و نقلی در ارتباط با شخصیت شیخ‌الرئیس است در این مبحث فارغ از شخصیت شناخته شده در فلسفه و طب مطرح میشود. البته در حوزه‌های دیگر از جمله شهر و شهرسازی و شهر آرمانی بیش از ما، برای دانشمندان شناخته شده و معرف است. و بسیار جالب بود وقتی ما این مسئله را در سازمان ملل مطرح کردیم پس از تشکیل پاویون دائمی شهرهای اکو در مقر ژنو سازمان ملل متحد، بسیاری از اعضا علاقه‌مند بودند که به طور افتخاری با این مجموعه همکاری کنند. بنابراین از بزرگواران و استاندار محترم همدان که در واقع تمشیت اصلی هماهنگی برای این پروژه بزرگ به ایشان مربوط می‌شود تقاضا دارم یاری بفرمایند که بتوانیم ان‌شاءالله این کرسی جهانی را در سازمان ملل متحد در کنار دو سند بزرگ دیگر که در آنجا در حال رونمایی هستیم و به انجام خواهیم رساند، دایر کنیم.

 

رئیس دبیرخانه بنیاد: با این بودجه‌ها، عملاً کاری پیش نمی‌رود

در ابتدای این نشست توکل دارائی، رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا گزارشی از فعالیت‌های انجام شده و مشکلات پیش‌رو ارائه کرد.

 

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا در آغاز با اشاره به گذشت ۱۴ سال از مصوبه تشکیل بنیاد بوعلی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سه رسالت مهم شناخت و بزرگداشت، معرفی آثار، رساله‌ها و کتب و معرفی و بزرگداشت متفکران فرهنگ و تمدن ایران و اسلام بر عهده بنیاد گذاشته شده است.

 

انتظار می‌رود اعضای محترم هیئت امناء که از استوانه‌های فرهنگ و دانش کشور هستند، راهکار لازم برای برون‌رفت از وضعیت نامناسب مالی و بودجه و نیز توجه به اولویت‌های پژوهشی و علمی را در این جلسه ارایه کنند.

 

با توجه به گستردگی علوم مرتبط با شیخ و پراکنده‌کاری‌های متعدد که در مراکز علمی و دانشگاهی سراسر کشور در زمینه شرح و نشر و تصحیح آثارشیخ انجام می‌شود؛ انتظار می‌رود همچنان که وزیر محترم فرمودند؛ نام بنیاد با نام بوعلی تداعی ذهنی پیدا کند.

 

اما متأسفانه در طول این سال‌ها روزمرگی و حاشیه‌سازی و بلاتکلیفی حتی در زمینه مکانی مناسب برای استقرار و کمک‌های اندک؛ بنیاد را در دست‌یابی به هدف نشر آثار شیخ‌الرئیس ناکام گذاشته است.

 

انتظار می‌رود در این زمینه راهنمایی لازم و تأمین منابع مالی انجام شود تا بتوانیم کاری در خور شأن ابن‌سینا به محضر اهل علم ارایه دهیم.

 

با بودجه ۲۰۰ میلیونی و درگیر شدن با هزار اما و اگر و پیچ‌وخم‌های اداری بودجه و...، تعطیلی و رکود، سرنوشت حتمی بنیاد خواهد بود.

 

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، در زمینه صیانت از هویت ایرانی شیخ‌الرئیس نیز گفت: در بُعد صیانت از هویت ایرانی شیخ‌الرئیس که هر از گاهی در رسانه‌های داخلی و خارجی مطلبی سر باز می‌کند و موجی از تأسف و دریغ و انتقاد به‌وجود می‌آورد؛ اگر بخواهیم کارهای ماندگار انجام دهیم، باید فعالیت‌هایمان علمی، اثباتی و بدون جنجال باشد.

 

چرا که به قول استاد دکتر داوری؛ ابن‌سینا متعلق به جایی است که تفکر، اندیشه و میراث او خوانده می‌شود.

 

اگر نیم‌تنه شیخ‌الرئیس با برند ایران طراحی و به دانشگاه‌های معتبر دنیا اهدا شود یا بتوان در همایش‌های مرتبط با پزشکی و حکمت سینوی نمایندگانی از ایران مقالات و یافته‌های خود را ارایه کنند و یا بنا به مصوبه هیئت امناء مجمع ابن‌سیناپژوهان جهان را در ایران دایر کرد و یا کار تصحیح کتب و آثار از منظر ایران به محافل علمی معرفی شود و ده‌ها مورد اثباتی دیگر؛ همه اینها به همفکری، همراهی، مساعدت و هم‌افزایی مالی و شرح وظایف مشخص نیاز دارد. اگر بنیاد بخواهد کلیات قانون و یا تندیس شیخ را در فلان کشور نصب کند؛ هزینه تولید و یا توزیع آن را چه کسی باید پرداخت کند؟!

 

بنابراین نباید منتظر ایجاد موج منفی و یا یک هجمه رسانه‌ای بمانیم و آنگاه به فکر چاره و واکنش‌های احساسی و زودگذر بیفتیم.

 

دارائی در مورد مشکلات مرتبط با مکان مناسب برای عرضه پژوهش‌های سینوی افزود: راه‌اندازی کتابخانه و مرکز اسناد برای گردآوری آثار مرتبط و عرضه به محققان و پژوهشگران جزو اولویت‌های فرهنگی است. در حال حاضر حدود 6 هزار جلد کتاب در کتابخانه بنیاد وجود دارد که در مقابل انجام وظایف آن کاری بسیار خرد و ابتدایی است.

اما حتی برای عرضه این کتاب‌های محدود نیز مکان مناسبی در اختیار نداریم و متأسفانه روزبه‌روز در مضیقه بیشتر قرار می‌گیریم.

 

اگر قرار است بنیاد بوعلی مرجع علمی شیخ‌الرئیس باشد؛ نه این تعداد کتاب در شأن آن است و نه مکان آن.

 

دارائی با اشاره به جذب نشدن بودجه سال ۹۷ این بنیاد و کمبود بودجه برای بقای آن، اضافه کرد: سال ۱۳۹۷ نام بنیاد بر ای نخستین بار در فهرست کمک بگیران از ردیف سازمان برنامه و بودجه و اما ذیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قرار گرفت. اما از مبلغ پانصد میلیون تومان مصوب مجلس، تنها ۲۵ میلیون تومان آن هم برای خرید کتاب از انتشارات بنیاد، جذب شد و بودجه نهایی تخصیصی که ۲۰۰ میلیون تومان بود از طرف میراث به خزانه برگشت داده شد.

 

در سال‌های گذشته استاندار وقت همدان چندین بار در جلسات سالانه هیئت امناء قول کمک‌هایی تا حد بیش از ۲ تا ۲۳ میلیارد تومان داده بود، که حتی یک ریالش نیز اختصاص داده نشد.

 

بنابراین انتظار می‌رود اگر قرار است از منابع استانی همدان کمکی در نظر گرفته شود؛ از فصل پنج و کمک‌های بلاعوض باشد، وگرنه کمک‌هایی غیر از این فصل پنج بودجه دردسرساز و غیرقابل جذب خواهد بود و مانند سال گذشته، هیچ کمک دیگری قابل جذب نخواهد بود.

 

 

۲۵ تیر ۱۳۹۸ ۲۱:۴۱
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۴۰۱
کد خبر : ۷۲۴

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید