پیشنهاد تأسیس موزه شیخ اشراق در سهرورد

پیشنهاد تأسیس موزه شیخ اشراق در سهرورد
حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران از بازنویسی ۸ اثر داستانی سهروردی و چاپ آن خبر داد و اظهار امیدواری کرد که موزه ای به نام شیخ اشراق در سهرورد بنا شود.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از روزنامه اطلاعات، به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و کمیسیون ملی یونسکو- ایران، همایش ملی حکمت اشراقی در پرتو آراء و آثار شهاب الدین سهروردی، روز دوشنبه، هفتم مردادماه، با حضور حسن بلخاری قهی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، حجت‌اله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو و جمعی از استادان حکمت و فلسفه اسلامی در سهرورد، برگزار شد.

دکتر حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا، طی سخنانی در این مراسم گفت: در یکی از ناب‌ترین نقاط ایران یعنی سهرورد که جایگاه مهمی در تمدن ایرانی و اسلامی دارد حضور دارم و تشکر می‌کنم از همه استادان داخلی و خارجی که در این مجلس حضور دارند.

 

بلخاری ادامه داد: سهرورد فقط محل حضور سهروردی نیست و بزرگان زیادی در اینجا زیست می‌کرده‌اند اما نقشی که سهروردی در تمدن اسلامی دارد و قرآن را با عرفان و برهان جمع می‌کند، همواره پررنگ‌تر است.

 

عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا تصریح کرد: اما این نقطه درخشان ایران، سهروردی‌های بزرگ فراوانی داشته که از جمله آن‌ها ابوالنجیب سهروردی، ابوفحص عمر سهروردی و احمد سهروردی‌اند که همة این بزرگان از جمله شخصیت‌های مهم و قابل توجه این خِطه نورانی‌اند.

 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ادامه داد: درحقیقت فلسفة ما با فارابی و ابن‌سینا شروع می‌شود؛ اما تفکیک اندیشة این بزرگان با حکمای یونانی سخت است، لذا در طول تاریخ ما درحال حرکت به سمت نوعی از یونانی‌زدگی بودیم تا اینکه شیخ اشراق ظهور می‌کند و بزرگانی چون سید حسین نصر، هانری کربن و استادانی چون جناب نجفقلی حبیبی نقش این حکیم را در اندیشة ایرانی و اسلامی واحیای تمدنی ما بیشتر روشن کرده‌اند.

 

عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا تأکید کرد: سهروردی در حقیقت حکمت قرآنی را ترویج کرد و فرهنگ عظیم ایرانِ باستان را دوباره احیا و زنده نمود که مطلقاً مبتنی بر حضرت نورالسماوات والارض است و ما با تلاش‌های او با حکمتی مواجه شدیم که از یک سو با حضرت نور مربوط بود و از سوی دیگر با اندیشة حکمی ایران باستان.

حجت الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو_ ایران، در این همایش اظهار داشت: امروز با عشق و علاقه به سهرورد آمدیم و میهمانان ما که از سوریه آمدند نیز از این سفر استقبال کردند.

 

وی یادآور شد: از اعضای شورای شهر، فرماندار و شهردار و روحانیون، دکتر نصیری و دکتر بلخاری و دیگر استادان که در معرفی چهره شیخ اشراق زحمات فراوان کشیده اند تقدیر می کنم.

 

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو_ایران تصریح کرد: کار کارستان را سهروردی کرد و با ۳۸سال سن ده ها اثر از خود به جای گذاشت؛ آثاری که وقتی به فرانسه ترجمه شد همه دنیای غرب را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که هانری کوربن گفت من با سهروردی به شرق سفر کردم.

 

ایوبی ادامه داد: در تلاش برای معرفی این کار کارستان هنوز موفق نبودیم اما امسال آن اتفاق مهم افتاد و در سال آخر تجلیل از سهروردی توسط یونسکو، چند اقدام کوچک پرمعنا انجام شد.

 

وی در این باره توضیح داد: چهره زیبایی از شیخ شهاب الدین سهروردی طراحی شد و تیمی از همه بزرگان و سهروردی شناسان با استناد به نظرات و مکتوبات، پرتره شیخ اشراق را طراحی کردند و این مهم توسط علیرضا آسانلو به سرانجام رسید.

 

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو_ ایران اظهار امیدواری کرد موزه‌ای به نام شیخ اشراق در سهرورد بنا شود.

 

ایوبی تصریح کرد: چهره طراحی شده از شیخ اشراق قابل قبول است و همه بزرگان این چهره را پسندیدند. سردیس شیخ شهاب‌الدین سهروردی نیز به اتمام رسیده و به زودی یک نسخه از آن در سهرورد نصب می شود.

 

وی در ادامه از بازنویسی ۸ اثر داستانی سهروردی و چاپ آن خبر داد و گفت: این فیلسوف می دانست باید با زبان قصه مسائل را بیان کند. وی گفت: شیخ اشراق که از شرق آمده، پیام آور نور و روشنایی است و از گذر این نور و امید، احساس خوب و امید به انسان می رسد.

 

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو_ ایران تصریح کرد: این سال بهانه ای بود و کسی نمی تواند سهروردی را فراموش کند و آغاز دوران انجام فعالیت های بزرگ برای شیخ اشراق آغاز شده است. ایوبی همچنین از حضور معاون فرهنگ سوریه و هیأت همراه وی تقدیر کرد.

همچنین میهمانان و حاضران در انتهای این مراسم از منزل منسوب به شیخ اشراق دیدن کردند.

 

 

۸ مرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۰۹
روزنامه اطلاعات؛ سه‌شنبه ۸ مردادماه ۱۳۹۸؛ روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۳۸۰
کد خبر : ۷۲۶

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید