مهمترین مشخصه قانون نظم و روشمندی آن در علم طب است

مشاور رهبری در امور بین المللی و رییس طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی کشور در همایش بین المللی حکمت سینوی کتاب قانون را شاهکار شیخ الرییس ابو علی سینا در علم پزشکی دانست.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، دکترعلی اکبر ولایتی در نشست پزشکی جشنواره حکمت سینوی درباره شخصیت ابن سینا گفت: شیخ الرییس یک نفر بود، در کل بزرگان تاریخ و تمدن اسلامی کسی را در سطح ایشان نداریم، بعد از ائمه معصومین در حوزه علمی و البته خارج از مقوله فقهی و دینی کسی را به جامعیت او ندیده ایم.


وی یاد آور شد: ابن سینا علاوه بر طب در کتاب شفا اساس نجوم بطلمیوس را به هم ریخته است به طوری که بیان میکند زهره را به صورت خالی بر صورت خورشید رصد کردیم و این امکان ندارد که زهره و عطارد چنین حالتی پیدا کنند مگر این که گردش به دور خورشید داشته باشند.


او در ادامه افزود: بزرگانی چون شیخ الرییس و سجزی از جمله افرادی بودند که با نظریات خود اساس نجوم بطلمیوس را به هم ریخته اند و هیاتی بر اساس نظریه جدید بوجود آورده اند.


ولایتی تصریح کرد: ابن سینا کاشف مدار بیضوی ستارگان است و این مطلب در جای خود بسیار قابل تامل است، البته کتاب های پزشکی ایشان حرف اول را در دنیا می زند.


رییس طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی خاطر نشان کرد: کتاب هایی همچون کتاب ذکریای رازی که شرح مشاهدات بالینی او در بغداد و ری است همچنین کتاب اهوازی قبل از کتاب قانون بوعلی سینا بودند ، مهمترین مشخصه کتاب قانون نظم  و روش مند بودن آن در طب است که بعد از اختراع ماشین چاپ بیشترین کتابی که بعد از تورات و انجیل به چاپ رسیده است ترجمه لاتین کتاب قانون است.


وی افزود: کتاب قانون ابن سینا حد اقل شش قرن کتاب درسی در حوزه تمدن اسلامی و غربی بوده است و در اواخر قرن نوزده در دانشگاه مون پولیه فرانسه تدریس می شده است.


ولایتی تشریح کرد: هیچ کتابی در تاریخ اسلامی به اندازه قرآن تفسیر و شرح برایش نوشته نشده است بعد از قرآن کتاب محی الدین عربی و قانون ابن سینا تقریبا به یک میزان شرح تفسیر و ترجمه شده اند.


وی افزود: شیخ الرییس در سال 370 قمری در اطراف بخارا بدنیا آمده و پنج ساله بوده است که به بخارا رفته است، پدرش اهل دیوان و شیعه اسماعیلی بوده است ولی در این مورد که شیخ الرییس شیعه اسماعیلی و یا امامی بوده است جای شبهه است، نظامی عروضی نوشته است وقتی شیخ الرییس در دربار خارزم شاهیان بوده از سوی سلطان محمود غزنوی به غزنین فرا خوانده شد اما چون او شیعه بوده و از خصومت غزنوی با شیعیان اطلاع داشته است  در 22 سالگی به گرگان گریخت و نوشتن کتاب قانون را در سال 1403 در گرگان شروع می کند، دنباله کتاب را در ری و بخش اعظم آن را در همدان می نویسد، او بین راه ری، همدان و اصفهان به دلیل حکومت آل بویه در این سه منطقه در تردد بوده است و در نهایت در سال 1422-1423 کتاب قانون را در همدان به اتمام رساند.


وی افزود: بخشی از شرح حالش را خود و بخشی دیگر را شاگرد وی ابو عبید جوزجانی می نوشته است که این سبب شده است تا امروز بتوانیم به راحتی در مورد تاریخ این دانشمند صحبت کنیم، اولین خلاصه و تلخیص را شمس الدین ایلاقی در قرن شش روایت کرده است و همچنین در قرن های شش و هفت نیز خلاصه و شرح هایی از کتاب قانون این حکیم دانا داشته ایم، که ابن نفیس قریشی دمشقی که خود کاشف گردش خون ریوی است در قرن هفت بهترین خلاصه و شرح را پیرامون آن اثر نگاشته است.


شرح قطب الدین شیرازی که رییس بیمارستان چشم پزشکی شیراز بوده است در خصوص کتاب قانون با نام تحفه سعدیه 29 سال به طول انجامید که برای نگارش این کتاب شهر به شهر به راه افتاد تا این اثر را تکمیل کند ولی خود او می گوید تمام نکردم مگر این که رسیدم به روم، سوریه و مصر، سه شرح از کلیات قانون را که ابن نفیس، یعقوب ابن اصحاب سامری و ابن قف نوشته اند که در این سه منطقه که نام برده است یافته است، البته محضر ابن نفیس را احتمالا درک کرده است زیرا ابن نفیس در سال 640 کتاب شرح خود را نوشته و در سال 685 فوت کرده است در حالی که قطب الدین در سال 680 کتاب خود را به پایان رسانده است.


وی در پایان افزود: هیچ کتابی در تاریخ طب چه در مشرق و چه در مغرب، چه طب معاصر و چه طب قدیم به انداز قانون نفوذ ندارد، که اخیرا تعدادی از مجلات معتبر دنیا نقالاتی راجه به ابن سینا، ابداعات و کار های او به چاپ رسانده اند که در فرهنگستان علوم پزشکی جمع آوری شده است.


جشنواره حکمت سینوی 20 تا 22 آبان در همدان در حال برگزاری است.

 

۲۱ آبان ۱۳۸۸ ۱۹:۰۴
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۶۶۷
کد خبر : ۷۳

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید