وزیر علوم خواستار تعیین زمان اهدای جایزه اخلاق در علم ابن سینا شد

وزیر علوم خواستار تعیین زمان اهدای جایزه اخلاق در علم ابن سینا شد
وزیر علوم یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های سال ۲۰۱۹ را اعطای «جایزه اخلاق در علم ابن‌سینا» عنوان کرد و خواستار تعیین زمان اهدای این جایزه شد.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مف‌دا، شورای اجرایی کمیسیون ملی یونسکو با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو – ایران، احمد جلالی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، رضا فرجی دانا نماینده شورای عالی در شورای اجرایی کمیسیون و برخی دیگر از مسئولان از دستگاه های مرتبط برگزار شد.

 

غلامی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های سال ۲۰۱۹ اعطای «جایزه اخلاق در علم ابن‌سینا» است، تاکید کرد: زمان اهدای این جایزه باید سریعا تعیین و فراخوان و ارزیابی‌های آن نیز که زمان‌بر است، متعاقبا اعلام شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در بحث جنگل‌های هیرکانی باید مستندات علمی بیولوژیک از جمله گونه‌های گیاهی نیز لحاظ شود؛ زیرا بیشترین گونه‌های گیاهی در منطقه شمال و حاشیه خزر در خاک ایران است.

 

ضرورت معطوف شدن برنامه‌های کمیسیون ملی یونسکو به برگزاری بزرگداشت جندی شاپور و سهروردی حجت الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو – ایران نیز در این نشست با بیان اینکه امسال و سال آتی شاهد برگزاری بزرگداشت هزار و هفتصد و پنجاهمین سال تأسیس دانشگاه جندی شاپور و همچنین بزرگداشت هشتصد و پنجاهمین سال آغاز زندگی فعال شیخ شهاب‌الدین سهروردی هستیم، اظهار داشت: ضروری است برنامه‌های فرهنگی، هنری و علمی کمیسیون ملی یونسکو معطوف به این دو رویداد شود.

 

وی افزود: شیخ اشراق سهروردی و جندی شاپور چهره‌های شناخته شده‌ای در دنیا هستند و این دو مراسم فرصتی استثنایی برای کشورمان به منظور معرفی این دو چهره محسوب می‌شود تا نسل نو احساس غرور و افتخار کند؛ چرا که ۵۰۰ سال قبل از دانشگاه سوربن، در کشورمان دانشگاه جندی شاپور مشغول فعالیت بوده است.

 

دکتر ایوبی تصریح کرد: در این راستا چندین کمیته علمی، فرهنگی و هنری تشکیل شده است و بسته پیشنهادی برای هر دو رویداد نیز آماده شده است.

 

وی فراخوان برای نماد شیخ اشراق، برپایی نمایشگاهی از آثار بزرگان خوشنویسی کشور، تهیه فیلمنامه و نمایشنامه درخصوص شیخ اشراق، برگزاری همایش بین‌المللی در ایران و فرانسه و اجماع درخصوص پرتره شیخ اشراق را برخی از برنامه‌های برگزاری بزرگداشت هشتصد و پنجاهمین سال آغاز زندگی فعال شیخ شهاب‌الدین سهروردی برشمرد.

 

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو – ایران خاطرنشان کرد: برگزاری همایش‌هایی در ایران، سوربن، یونان و هند، رونمایی از مقالات شمس تبریزی که به فرانسه ترجمه شده در شهریورماه سال جاری برخی از فعالیت‌های بزرگداشت هزار و هفتصد و پنجاهمین سال تأسیس دانشگاه جندی شاپور است.

 

وی افزود: قصد داریم به منظور فراگیر شدن این دو رویداد، با ایجاد سازوکار به منظور هم‌افزایی، انجمن‌های علمی کشور را دخیل کنیم و از ظرفیت‌های کرسی‌های علمی نیز بهره‌مند شویم.

 

دکتر ایوبی درخصوص جنگل‌های هیرکانی گفت: با همکاری انجمن سینمایی جوان فراخوان مسابقه فیلم کوتاه و عکس از جنگل‌های هیرکانی اعلام شده است؛ تا از ظرفیت‌های هنر برای ثبت جنگل‌ها استفاده بهینه شود.

 

بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشگاه‌های کشور در برگزاری بزرگداشت جندی شاپور و شیخ اشراق احمد جلالی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو نیز در این نشست اظهار داشت: باید کلیه دانشگاه‌های کشور بر اساس ظرفیت‌ها و بودجه خود بخشی از برگزاری دو رویداد بزرگداشت هزار و هفتصد و پنجاهمین سال تأسیس دانشگاه جندی شاپور و همچنین بزرگداشت هشتصد و پنجاهمین سال آغاز زندگی فعال شیخ شهاب‌الدین سهروردی را برعهده گیرند.

 

شرکت کنندگان در شورای کمیسیون ملی یونسکو – ایران به «بررسی و تصمیم‌گیری درخصوص تأسیس کارگروه‌ها یا کمیته‌های ملی جدید»، «بررسی و تبادل نظر درخصوص برنامه‌ریزی به منظور بزرگداشت هزار و هفتصد و پنجاهمین سال تأسیس دانشگاه جندی شاپور و بزرگداشت هشتصد و پنجاهمین سال آغاز زندگی فعال شیخ شهاب‌الدین سهروردی»، «بررسی و تبادل نظر درخصوص تشکیل کمیته ملی دیداری و شنیداری» و «بررسی و تبادل نظر درخصوص پیشنهادات دستگاه‌های مختلف برای برنامه‌های پیش روی کمیسیون ملی یونسکو» پرداختند.

 

 

 

۴ مرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۳۷
خبرگزاری مف‌دا؛ پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۴۱۷
کد خبر : ۷۴۹

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید