تجلیل از دکتر سیدمصطفی محقق داماد یه‌عنوان استاد خادم کتاب

تجلیل از دکتر سیدمصطفی محقق داماد یه‌عنوان استاد خادم کتاب
مراسم پایانی بیست و ششمین جشنواره «کتاب سال دانشجویی» با معرفی برگزیدگان و شایسته‌های تقدیر و تجلیل از آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد برگزار شد.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از ایسنا، مراسم پایانی بیست و ششمین دوره جشنواره «کتاب سال دانشجویی» روز سه‌شنبه، ۲۸ آبان‌ماه در دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران برگزار شد.

 

عیسی علیزاده - معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی-در مراسم پایانی جشنواره کتاب سال دانشجویی با بیان این‌که استمرار این جشنواره نشان‌دهنده اهمیت و تأثیرگذاری آن است، گفت:‌ این جشنواره امروز در نقطه‌ای قرار دارد که شرکت در آن به منزله اعتبار علمی مناسب است. هدف ما از این رویداد ترویج روحیه تألیف و پژوهش میان دانشجویان برای تولید آثار علمی است.

 

در ادامه، عادل تقوی - رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و دبیر بیست و ششمین جشنواره «کتاب سال دانشجویی» - گزارشی از روند برگزاری این جشنواره ارائه کرد و گفت: بیش از ۶۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد ۵۱۸ اثر حائز شرایط ورود به مرحله داوری بودند. این آثار طی چهار مرحله و با کمک ۷۰ نفر داوری و در نهایت هفت اثر به عنوان برگزیده و ۱۴ اثر به عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند.

 

او همچنین بیان کرد: امسال بیشترین فراوانی در آثار رسیده برای حوزه علوم انسانی با ۴۰ درصد آثار بوده است و در رتبه بعدی گروه پزشکی و دامپزشکی و گروه فنی و مهندسی بودند. کمترین میزان نیز در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی بود. حدود ۶۴ درصد از آثار هم برای دوره دکترا و ۲۵ درصد برای دوره کارشناسی ارشد و ۱۱ درصد آثار برای دانشجویان کارشناسی بوده است. به تفکیک جنسیت نیز آثار ارسالی به این ترتیب بوده است: ۷۵ درصد آثار برای دانشجویان آقا و ۲۵ درصد برای دانشجویان خانم. ۸۷ درصد آثار برای دانشگاه‌های دولتی، ۱۰ درصد برای دانشگاه آزاد و سه درصد برای سایر دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها بوده است. نسبت تألیف و ترجمه نیز ۶۴ به ۳۶ درصد است که شیب دارد به سمت ترجمه تغییر می‌کند.

 

سپس برگزیدگان و شایسته‌های تقدیر بخش هنر و معماری،‌ بخش علوم پایه، بخش ویژه، گروه کشاورزی و منابع طبیعی  معرفی شدند.

 

سپس کلیپی از آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد برای حاضران پخش شد و بعد با حضور حمیدرضا طیبی - رئیس جهاد دانشگاهی -، نیکنام حسینی‌پور - مدیرعامل خانه کتاب و دبیر هفته کتاب -، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی - مدیر موسسه اطلاعات - و عیسی علیزاده - معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی - از آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد به خاطر یک عمر فعالیت علمی و به عنوان استاد خادم کتاب تجلیل شد.

 

همچنین آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد در سخنانی گفت: من چیزی ندارم جز این‌که بگویم دست‌تان درد نکند. دیدن کلیپ خواهران و برادران کتابخانه «فاطمه‌ها» که از کهنوج کرمان آمده بودند برایم فرح‌انگیز بود. من شخصی هستم که در ۷۵ سالگی قرار دارم و کارنامه من ۵۴ سال قلم زدن بوده اما این عزیزان انبار کاه خودشان را به کتابخانه تبدیل کرده و از چندده کتاب به ۱۲ هزار جلد کتاب رسیده‌اند که این مایه خوشبختی است. گاهی آدم چیزهایی می‌بیند که یأسش می‌گیرد اما گاهی چیزهایی را می‌بیند که برایش خوشایند است و موجب نشاط می‌شود.

 

او با بیان بخشی از کتاب «جهل مقدس» گفت: همه متفکران و دانشجویان نام ویل دورانت را حداقل شنیده‌اند. ویل دورانت به «تاریخ تمدن» معروف است. او در بخشی از  این کتاب می‌گوید ۴۰ سال است که مشغول نوشتن این کتاب است و برای تألیفش مسافرت زیادی داشته است. چیزی که من در روستاها و در کنار هم دیده‌ام و  نمی‌دانم کدام یک علت است و کدام یک معلول، یکی جهل است و دیگری فقر. نمی‌دانم جهل علت فقر است یا فقر علت جهل. اگر ویل‌ دورانت این‌جا بود و این کلیپ را می‌دید دیگر نیازی به دریافتن این موضوع نبود. فقر علت جهل نیست. گاهی از دل فقیران و مستمندان، متفکرانی بیرون می‌آیند که جوشان و خروشان هستند و به قافله جهل حمله می‌کنند و در درون جامعه می‌درخشند. به نظر من آن‌چه موجب جهل است نبود توجه است و بازگشت به خویش جهل را برطرف می‌کند. برایم تبدیل انبار کاه به یک کتابخانه بسیار جالب بود.

 

این اندیشمند سپس با تأکید بر این‌که بازگشت به خویش موجب رفع جهل می‌شود، گفت: ایمان به معنای جزم نیست بلکه ایمان همواره راه جست‌وجو و پیدا کردن حقیقت است. ایمان به معنای ایستایی فکر نیست. ایمان به معنای افزایش و پویایی است. مومن همیشه در جست‌وجوی حقیقت است. در واقع جست‌وجو است که ایمان می‌آورد. آدم باایمان ایستا نیست و همیشه حاضر به گفت‌وگو است. ایمان به معنای دگم بودن نیست بلکه به معنای اهل تفکر بودن است. کسی که ایمان دارد می‌گوید من به فکری رسیده‌ام و آمده‌ام حرف‌های دیگران را بشنوم.

 

محقق داماد خاطرنشان کرد: گاهی یک جزوه و یک مقاله جامعه را دگرگون می‌کند. من همواره می‌گویم کتاب بخوانید و بنویسید زیرا معتقدم یک مقاله جامعه را دگرگون می‌کند. شما فکر می‌کنید چه چیزی باعث شد که روشنگری غرب دنیا را از دیکتاتوری کلیسا نجات بدهد. از یک مقاله از جان لاک شروع شد و جرقه تحول در غرب با مقاله «نامه به تحمل و تسامح» زده شد.

 

او در ادامه متذکر شد: اما من معتقدم قبل از قانون و قبل از دموکراسی باید برای دیگران حق قائل باشید. تحمل و تسامح چیزی جز من حق هستم نیست. این‌که من حق هستم با این‌که من در جست‌وجوی حق هستم، خیلی فرق می‌کند. تحمل و تسامح یعنی این‌که زور ندارید و به این دلیل ساکت هستید و زمانی که زور داشته باشید بر دیگران حکومت می‌کنید. من معتقدم باید بگوییم ما در جست‌وجوی حق هستیم و برای رسیدن به حق باید کتاب بخوانیم  و توجه کنیم که دیگران چگونه فکر می‌کنند. به نظر من تبادل و تضارب آرا می‌تواند تأثیرگذار باشد. رسانه‌های بزرگ وظیفه‌شان این است که جامعه را به سمت جست‌وجوی حقیقت و خواندن کتاب ببرند. خوشبختانه در جامعه ما تحرک وجود دارد.

 

در بخش دیگری از مراسم حمیدرضا طیبی - رئیس جهاد دانشگاهی -  در سخنانی اظهار کرد: اگر اراده‌ای برای پیشرفت و توسعه پایدار داشته باشیم به توسعه فرهنگی، علمی و فناورانه، توسعه اجتماعی و توسعه سیاسی خواهیم رسید که نتیجه توسعه در این زمینه‌ها منجر به  اقتدار اقتصادی دانش‌بنیان و در نهایت منجر به امنیت و رفاه برای مردم همراه با عدالت و اخلاق خواهد بود.

 

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: از ابتدای تأسیس جهاد دانشگاهی از سال ۱۳۵۹ سعی کردیم توانمندی کشور را در توسعه فرهنگی، علمی و فناورانه و توسعه آموزش‌های مهارت و اشتغال و کارآفرینی به نمایش بگذاریم و  الگوسازی کنیم. به لطف خداوند و همت جهادگران در حوزه‌های  مختلف موفق به انجام کارهای بزرگ شده‌ایم، از جمله در حوزه پزشکی  و بحث سلول‌های بنیادی، بحث نازایی و درمان برخی از سرطان‌ها و علوم مهندسی و نفت و گاز و پتروشیمی کارهایی کرده‌ایم. اما یکی از بحث‌های مهم در  مشرق و در بحث توسعه فرهنگی و علمی و فناورانه مستندسازی است. یکی از تشویق‌های ما این بوده که استادان و دانشجویان دانسته‌های علمی خود را در قالب کتاب و مقاله مستندسازی کنند و در اختیار جامعه قرار بدهند تا همه جامعه از آن‌ بهره‌مند شود. تمرکز ما با توجه به ماهیت جهاد، دانشجویان بوده‌اند. دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد موتور محرک توسعه هستند، لذا طراحی این‌ جشنواره به خاطر این بوده که از دانشجویان قدردانی کنیم  و خوشبختیم بیست و ‌شمشین  دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی را به صورت پیاپی برگزار می‌کنیم.

 

طیبی‌ سپس خاطرنشان کرد: حاصل توسعه‌ها باید به امنیت و رفاه برای مردم همراه با اخلاق و عدالت منجر شود. اگر امروز در جامعه و به‌ویژه در روزهای اخیر که متأسفانه روزهای ناخوشایندی برای کشور ما بوده و دچار  مشکل هستیم، فکر می‌کنم توسعه فرهنگی و علمی‌ و فناورارانه را که منجر به توسعه اقتصادی متکی بر  توان ملی ما باشد و توسعه سیاسی را که به یک وفاق ملی برسیم رعایت نکرده‌ایم. شکر می‌کنیم که در جریان اخیر رهبر معظم  انقلاب هوشیارانه وارد شدند. در غیر این‌ صورت ما مسئولین فکر می‌کردیم که خودمان برای این موضوع مشکل درست کنیم. به عنوان مدیری که ۳۹ سال در جهاد دانشگاهی خدمت کرده می‌گویم ما توان بزرگی در کشورمان برای  ایجاد اشتغال عزتمند و آبرومند برای همه جوانان کشور داریم به شرطی که به توان ملی اتکا کنیم و از آن استفاده کنیم. جوان‌های ما  حق‌شان است صاحب کار  و درآمد مناسب باشند و این توان در کشور  هست اما یقینا در برنامه‌ریزی‌های‌مان آن‌چه را که باید انجام بدهیم، انجام نداده‌ایم.

 

پس از سخنان رئیس جهاد دانشگاهی با حضور او و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی از برگزیدگان و شایستگان تقدیر حوزه علوم انسانی، فنی و مهندسی و پزشکی و دامپزشکی  و ناشران برتر تجلیل شد.

 

 

 

۲۹ آبان ۱۳۹۸ ۱۳:۳۸
روزنامه اطلاعات؛ چهارشنبه ۲۹ آبان‌ماه ۱۳۹۸ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۴۰۱
کد خبر : ۷۵۲

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید