ارائه مقاله ای در زمینه ملیت شناسی سید جمال درهمایش حکمت سینوی

در نشست سید جمال شناسی در حاشیه برگزاری جشنواره حکمت سینوی یک پژوهشگرمقاله ای را در زمینه ی زادگاه اصلی و ملیت سید جمال الدین اسدآبادی ارائه داد .

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، غلامرضا سلامی گفت: تحقیق در رابطه با ملیت اسد آبادی نتیجه ی یکسانی را در بر نداشته و گروهی او را اهل همدان ؛ گروهی دیگر اسد اباد و بعضی هم ملیت او را افغانستان گفته اند .


او در ادامه گفت :  جمال الدین اسد آبادی القاب متعددی را برای خود در نظر گرفته بود که از آن ها می توان به اسد آبادی , رومی ؛ استانبولی  و افغانی اشاره کرد.

 
 
وی افزود : پس از مرگ اسد آبادی جسد او را از کابل به افغانستان فرستادند که این امر موجب اعتراض ایرانیان شد اما طبق اسناد موجود سید جمال الدین در سال 1304 از انگلستان به ایران آمد و در تهران ماندگار شد. اما در سال 1307 شاه او را از ایران اخراج کرد و اسد آبادی و طرفدارانش به بست نشستند اما سرانجام شاه آن ها را از بست خارج کرده  و به عراق تبعید کرد.


 
در این مقاله همچنین  به اینکه سلطان عثمانی مدعی شده بود سید جمال الدین ایرانی نیست و ملیت افغانی دارد اشاره شد ؛ که این امر موجب شده بود  تا انگلیسی ها هم به تبعیت از سلطان عثمانی اسد آبادی را افغانی بنامند .


سلامی افزود: سید جمال الدین اسد آبادی در سفری که به سن پترزبورگ داشت خود را ایرانی الاصل معرفی می کند و همچنین در استشهاد محلی نیز همه ی مردم او را اهل اسد آباد می خوانند و این باعث شد که عثمانی ها و انگلیسی ها در برابر اصالت  اسد آبادی هیچ دفاعی نداشته باشند .

 

۲۱ آبان ۱۳۸۸ ۱۹:۱۰
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۴۲۷
کد خبر : ۷۶

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید