دومین همایش بین المللی تاریخ پزشکی در ایران و اسلام آغاز به کار کرد

دومین همایش بین المللی تاریخ پزشکی در ایران و اسلام آغاز به کار کرد
مراسم افتتاحیه دومین همایش بین المللی تاریخ پزشکی در ایران و اسلام با حضور استادان و پژوهشگرانی از کشورهای ایران، هند، فرانسه، ترکیه، ایتالیا، آلمان، انگلیس، آمریکا و بنگلادش، روز سه شنبه 5 آذرماه 98 در محل هتل ارم تهران برگزار شد.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه توسعه دانش و پژوهش ایران؛ در ابتدای این مراسم دکتر آرمان زرگران، دبیر علمی همایش پیرامون برنامه ریزی و روند اجرایی همایش، محورها و پنل های تخصصی و برنامه مراسم افتتاحیه توضیحاتی ارائه کرد.

 

در ادامه دکتر محمدرضا شمس اردکانی، مشاور وزیر و مدیر دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت پیام دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس گروه حکمت، طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی خطاب به همایش را قرائت کرد.

 

در متن پیام دکتر ولایتی چنین آمده بود: بررسی و پژوهش در عرصه تاریخ پزشکی در تمدن اسلامی، تنها جست و جو در تاریخ پزشکی نیست، بلکه غور و بررسی در بخشی مهم از دستاوردهای تمدن اسلامی است که میراث دار دفاع از جان انسان ها، در امان داشتن آنها از بیماری و حفظ تندرستی مردمان بوده است. بر این اساس، پژوهش در تاریخ پزشکی در هر عرصه و تمدنی، از جنس پژوهش در دانش هایی از جنس ریاضیات یا ستاره شناسی نیست که فقط در لا به لای آثاری از این دست قابل ردیابی باشد. بلکه از جنس و نوع پژوهش در اعماق ساختار جامعه و در لا به لای عمیق ترین جنبه های زندگی اجتماعی مردمان هر عصر و دوره است. ازاین رو جامعه پژوهشگران تاریخ پزشکی باید به این موضوع مفتخر باشند که به پژوهش در عرصه ای مشغول هستند که تاریک ترین زوایای زندگی جامعه انسانی را به چالش می طلبد. از دیگر سو، سفارش های شرع مبین اسلام که دائم بر حفظ جان انسان ها تأکید دارد، دانش پزشکی در تمدن اسلامی را با تمام وجود با موضوع دین داری به هم آمیخته است. رابطه متقابل نهاد دین و نهاد پزشکی در طول تاریخ کشورهای اسلامی و پرده برداشتن از راز تأثیرهای متقابل این دو بر هم، می تواند یکی از دستاوردهای مهم پژوهشگران تاریخ پزشکی در تمدن اسلامی باشد. بر این اساس بی حکمت نیست که می توان ادعا نمود در هر دوره ای از تاریخ کشورهای اسلامی و از آن جمله کشور ایران، جامعه پزشکان ازجمله متشرع ترین مردمان و البته بسیاری از آنان ملبس به لباس روحانیت نیز بوده اند. درعین حال، باید به موضوع های پژوهش، خلاء های عرصه تاریخ پزشکی و موضوعاتی که متاسفانه پژوهشگران تاریخ پزشکی کمتر بدان پرداخته اند نیز آگاه شد.

 

رئیس گروه حکمت، طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی همچنین در پیام خود، ابراز امیدواری کرده بود که گردهمایی هایی از این دست ضمن آنکه بتوانند دستاوردهای جدیدتری را در اختیار دهند، بتوانند تا حد ممکن به روشن سازی نقاط تیره و تاکنون پژوهش نشده نیز بپردازند و در طول زمان هر یک از این نقاط تاکنون جست و جو نشده، خود موضوعی برای برپایی گردهمایی های دیگر شود.

 

در ادامه مراسم دکتر نجفقلی حبیبی، دبیر همایش و رئیس مؤسسه توسعه دانش و پژوهش ایران از برگزاری نخستین دوره همایش بین المللی تاریخ پزشکی یاد کرد و افزود: اولین دوره این همایش منشأ خدمات و اثرات بسیار مفیدی بود. پیشنهاد تأسیس دانشکده های طب ایرانی، زمینه سازی برای کشت گیاهان دارویی و تأسیس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی از دستاوردهای برگزاری همایش پیشین بود. امیدواریم که برگزاری این همایش نیز با حضور استادان و بزرگان این دانش، منشأ برکات بیشتری باشد و در حل چالش های علمی و تاریخی این حوزه راهگشا باشد.

 

دکتر رامین کردی، معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در ادامه مراسم، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش بین المللی، بر نقش تثبیت شده ابن سینا در علم پزشکی تأکید کرد.

 

دکتر کردی در ادامه پیرامون بین المللی سازی در دانشگاه علوم پزشکی تهران و تعداد دانشجویان بین المللی در دانشکده های مختلف سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که برگزاری همایش هایی از این دست، موجب افزایش تعاملات بین المللی و روند رو به گسترش تبادلات علمی بین المللی در سطح دانشگاه باشد.

 

این مراسم، با نمایش فیلم کوتاهی با موضوع تاریخ پزشکی جهان ادامه پیدا کرد.

 

در ادامه نیز، ویدیو کنفرانسی توسط پروفسور برونو بونماین، رئیس آکادمی جهانی تاریخ داروسازی و پروفسور اولیور لافونت، رئیس انجمن تاریخ داروسازی فرانسه از پاریس ارائه شد که در این سخنرانی، از مکاتب فلسفی در یونان باستان و مکتب پزشکی مدرسه سولارنو در ایتالیا، با تأکید بر تئوری عناصر اربعه و تئوری اعداد و ارتباط ماهیت و کیفیت این عناصر در پدیدارشناسی جهان، پیوند تاریخی علم پزشکی از یونان تا ایران بیان شد و گفتگوی به هم پیوسته شرق و غرب در روند شکل گیری علم پزشکی مطرح شد.

 

در پایان و پس از سخنرانی دکتر حسن بلخاری، رئیس انجمن مفاخر ایران، با حضور استاد دکتر حسن تاج بخش، استاد دکتر مهدی محقق و دکتر محمدرضا شمس اردکانی از سه کتاب «مقدمه ای بر پزشکی در دوران ساسانیان»، تألیف دکتر آرمان زرگران؛ «منتخب تحفه سعدیه»، به کوشش دکتر نجفقلی حبیبی؛ و «گزیده مقالات تاریخ پزشکی در مجلات فارسی (از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۰)، به کوشش دکتر محمدحسن آیتی و همکاران؛ و لوح فشرده «رنگ خواب» (موسیقی برای خواب بر پایه طب سنتی) به اهتمام دکتر علیرضا یارقلی و همکاران؛ و همچنین تمبر یادبود دومین همایش تاریخ پزشکی در ایران و اسلام و سمبل همایش رونمایی شد.

 

توضیح اینکه دومین کنگره تاریخ پزشکی در ایران و اسلام در ۱۷ پنل تخصصی و طی ۴ روز در تهران و سپس ۲ روز در شیراز (در قالب رویداد پس از همایش) برگزار خواهد شد و مقالات در قالب سخنرانی و پوستر ارائه می شوند.

 

۵ آذر ۱۳۹۸ ۰۹:۵۰
پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه توسعه دانش و پژوهش ایران - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۱۵۹
کد خبر : ۷۶۶

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید