رونمایی از سردیس‌های دانشمندان ایرانی و مجاری در دانشگاه تهران

رونمایی از سردیس‌های دانشمندان ایرانی و مجاری در دانشگاه تهران
با حضور وزیر بهداشت و نخست‌وزیر مجارستان از سردیس‌های بوعلی سینا و دکتر سملوایز رونمایی شد

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از روابط عمومی معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این مراسم که سه شنبه ۱۰ آذر برپا شد، دکتر علی جعفریان، رئیس دانشگاه، روسا و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها، هیأتی متشکل از اساتید مجارستانی، دانشگاه سملوایز، کالج بین‌المللی ابن‌سینای مجارستان و جمعی از هیأت‌علمی و دانشجویان دانشگاه نیز حضور داشتند.

 

این کنفرانس با سخنرانی، دکتر جعفریان آغاز شد و وی ضمن خوش آمدگویی به حاضران اظهار داشت: پیشینه آموزش پزشکی ایران به 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح مربوط می‌شود.

 

رئیس دانشگاه، ابوعلی سینا را یکی از مجرب‌ترین پزشکان و محققان ایرانی در قرون گذشته معرفی کرد و گفت: بوعلی سینا به خاطر فعالیت‌های بی‌شائبه در زمینه پزشکی و نوشتن کتاب قانون شهرتی جهانی دارد.

 

وی به تاریخچه تأسیس دانشگاه از مدرسه دارالفنون تا الحاق به وزارت بهداشت نیز اشاره کرد و بیان داشت: ترکیب آموزش پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی در کشور زمینه‌ساز راه‌اندازی ۵۷ دانشگاه علوم پزشکی شده است.

 

دکتر جعفریان افزود: دولت یازدهم و وزارت بهداشت، مقوله سلامت و بهداشت را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و در همین راستا از حدود دو سال پیش طرح تحول نظام سلامت را اجرایی کرده‌اند.

 

رئیس دانشگاه با بیان اینکه اجرای طرح مذکور در افزایش کیفیت خدمات بهداشتی به مردم تأثیر چشمگیری داشته است، گفت: همچنین اجرای بیمه سلامت برای ۱۱ میلیون ایرانی، ضمن کاهش هزینه‌های بالای درمانی، رضایت مردم را تا ۸۰ درصد افزایش داده است.

 

وی دانشگاه علوم پزشکی تهران را متشکل از ۱۱ دانشکده، ۱۶ بیمارستان آموزشی، ۹۲ مرکز تحقیقاتی و بیش از ۱۵ هزار دانشجو دانست و افزود: این دانشگاه افتخار دارد که ۴۰ درصد دانشجویان PhD در علوم پزشکی را تربیت می‌کند.

 

دکتر جعفریان به میزبانی دو روزه دانشگاه از کنفرانس بیماری‌های عفونی در حاملگی و زنان و بزرگداشت مقام دکتر سملوایز نیز اشاره کرد و ادامه داد: در جریان این برنامه تعدادی از متخصصانی ایران و مجارستانی اطلاعات به روز خود را تبادل کرده‌اند.

 

رئیس دانشگاه با ابراز خوشحالی از موافقت مجارستان برای تأسیس شعبه‌ای از دانشگاه در بوداپست، خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک همکاری‌های علمی چندجانبه و متقابل میان دو کشور توسعه یابد.

 

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان نیز با ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم گفت: از آخرین سفر نخست‌وزیر مجارستان به ایران ۲۷ سال می‌گذرد و این برای دو کشور که به لحاظ تاریخی و فرهنگی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند، قابل‌تحمل نیست.

 

وی با بیان اینکه طی دو روز گذشته سفر هیأت بلندپایه مجارستان به ایران فرصت مناسبی برای ملاقات با مقامات این کشور فراهم کرده است، افزود: حضور در دانشگاه علوم پزشکی تهران بی‌شک یکی از لحظات برجسته سفر ما است.

 

اوربان در ادامه به تفاخر مردم مجارستان به فرهنگ و زبان مجاری اشاره و تصریح کرد: مجاری‌ها بیش از یک هزار سال پیش از شرق به اروپای مرکزی آمده‌اند و در طول این سال‌ها ضمن حفظ زبان و فرهنگ خود سعی در اعتلای آن داشته‌اند.

 

وی تأکید کرد: ما با ترجمه اشعار شاعران ایرانی و مطالعه کتاب‌های مسافران مجاری که در قرن‌های ۱۸ و ۱۹ به ایران سفر کرده‌اند، بخش‌های بیشتری از هویت خود را درک کرده‌ایم.

 

نخست‌وزیر مجارستان با اشاره به پرده‌برداری از سردیس بوعلی سینا همزمان با رونمایی از مجسمه سملوایز در دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیان داشت: کتاب قانون بوعلی سینا جزء اولین کتاب‌هایی بود که در مجارستان چاپ و به سرعت منتشر شد و من افتخار می‌کنم که مجسمه دکتر سملوایز به عنوان نجات‌دهنده مادران، همزمان با مجسمه پادشاه پزشکان رونمایی می‌شود.

 

وی با تأکید بر اینکه دکتر سملوایز تلاش کرد که با دانش و تجربه خود علت مرگ مادران را هنگام زایمان کشف کند، تصریح کرد: سملوایز سیستمی را پیشنهاد داد که پزشکان تنها با شستن دست‌ها توانستند از فوت تعداد قابل‌توجهی از مادران جلوگیری کنند.

 

اوربان با بیان اینکه امروز از مجسمه دو پزشک بزرگ رونمایی می‌کنیم که تلاش کردند تأثیرات مهمی در دنیای پزشکی داشته باشند، افزود: در این حرکت تنها از ابوعلی سینا به عنوان بنیان‌گذار پزشکی و دکتر سملوایز به عنوان مبارز علیه عادت‌های نادرست در پزشکی یاد نمی‌شود بلکه همکاری بین دو کشور نیز مورد توجه است.

 

نخست‌وزیر مجارستان همچنین از تحصیل تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان ایرانی در مجارستان خبر داد و اضافه کرد: تاکنون حدود ۴ هزار دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی مجارستان فارغ‌التحصیل شده‌اند و بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر نیز در حال تحصیل هستند.

 

وی تصریح کرد: هم اکنون دولت مجارستان آمادگی دارد ۱۰۰ بورسیه تحصیلی را به دانشجویان ایرانی اعطا کند که این موضوع در نشست مشترک وزاری خارجه دو کشور مورد تأیید قرار گرفته است.

 

اوربان ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این کنفرانس و هنرمندانی که در ساخت مجسمه‌ها نقش داشته‌اند، اظهار امیدواری کرد که دوستی و همکاری میان دو کشور گسترش یابد.

 

در ادامه، طی مراسمی، پروفسور روزیوال، رئیس پیشین دانشگاه سملوایز مجارستان به عنوان استاد افتخاری دانشگاه علوم پزشکی تهران معرفی شد.

 

در پایان نیز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان و نخست‌وزیر مجارستان از مجسمه‌های دکتر سملوایز و ابن‌سینا رونمایی شد.

 

 

http://gsia.tums.ac.ir/Images/UserFiles/21501/image/1448959001175hey.jpg

 

 

۱۱ آذر ۱۳۹۴ ۱۴:۰۲
روابط عمومی معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ سه‌شنبه ۱۰ آذرماه ۱۳۹۴ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۰۳۹
کد خبر : ۷۶۷

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید