تقدیر از کتاب «استاد معصومی همدانی» در مراسم انتخاب کتاب سال

تقدیر از کتاب «استاد معصومی همدانی» در مراسم انتخاب کتاب سال
​مراسم پایانی سی‌وهفتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‌وهفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با تقدیر از آثار برجسته سال برگزار شد. «تاریخ و فلسفه علم: مقالاتی از رشدی راشد و درباره او» تألیف «حسین معصومی‌همدانی» از مفاخر همدانی از جمله کتاب‌هایی بود که در این مراسم شایسته تقدیر انتخاب شد.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از روزنامه همدان‌پیام؛ در این مراسم که رئیس‌جمهور و وزیرارشاد هم حضور داشتند. «تاریخ و فلسفه علم: مقالاتی از رشدی راشد و درباره او» کتابی در حوزه کلیات و تاریخ علم است که در این بخش «شایسته تقدیر» انتخاب شد.


کتابی درباره تاریخ‌نگار مسلمان
«رشدی راشد» که معصومی همدانی کتابش را درباره آن نوشته است تاریخ‌نگاری است که تصوری دیگر از تاریخ علم دوران اسلامی و به‌طور کلی تاریخ علم آفریده است. آثار «رشدی راشد» حاوی اطلاعاتی گسترده پیرامون سرنوشت علم در تمدن اسلامی است که نیازمند توجه ویژه اما مغفول‌مانده‌ای حداقل برای فارسی‌زبانان است. این کتاب به‌منظور رفع این نیاز ابتدا با ارائه مصاحبه و مقالاتی کار راشد را برای خواننده تشریح می‌‌کند و سپس 8 مقاله را به قلم او پیرامون حوزه‌های مختلف تاریخ و فلسفه علم ارائه می‌‌دهد. این کتاب را نشر هرمس منتشر کرده است.


برگزیدگان چطور انتخاب شدند؟
آن‌طور که دبیرخانه این مراسم اعلام کرده ۴۶ هزار ۲۵۴ عنوان کتاب چاپ نخست در سال ۱۳۹۷ منتشر شده است. بخشی از این کتاب‌ها در غربال نخستین کنار گذاشته شدند و در مرحله بعدی داوری ۷ هزار و ۴۷۳ عنوان کتاب باقی ماند، از بین این آثار ۲۱۳ عنوان کتاب به‌مرحله دوم داوری راه پیدا کردند. هر عنوان کتاب از سوی ۳ داور ارزیابی شد. ملاک‌ها و معیار‌های ارزیابی نیز منطق با آئین‌نامه بود. کتاب‌هایی که بین ۸۰ تا ۹۰ امتیاز کسب کردند، عنوان شایسته‌تقدیر و کتاب‌هایی که ۹۰ تا ۱۰۰ امتیاز گرفتند به‌عنوان برگزیده شناخته شدند.


درباره استاد معصومی همدانی
دکتر حسین معصومی همدانی، فرزند آیت‌ا... ملاعلی معصومی همدانی، سال ۱۳۲۷ در شهر همدان به‌دنیا آمد. در سال ۱۳۵۱ در رشته مهندسی برق از دانشگاه کنونی صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شد. پس‌از آن در دانشگاه آزاد ایران به‌ویرایش کتب علمی پرداخت. او در سال ۱۳۵۸ به‌عنوان مدرس تاریخ و فلسفه علم به دانشگاه شریف بازگشت و در سال ۱۳۷۲ به‌قصد ادامه تحصیل به فرانسه سفر کرد. تحصیلاتش را در رشته تاریخ و فلسفه علم در دانشگاه پاریس ۷ ادامه داد و مدرک دکتری خود را با تخصص «تاریخ اپتیک و ریاضیات» از این دانشگاه کسب کرد. پس‌از آن به ایران بازگشت و تدریس در دانشگاه شریف را ازسر گرفت. او از سال ۱۳۷۹ به‌عضویت پیوسته فرهنگستان زبان‌وادب فارسی درآمد و نیز در زمره چهره‌های اصلی و ویراستاران ارشد مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی هم قرار دارد.

 

 

 

۱۹ دی ۱۳۹۸ ۱۱:۰۲
روزنامه همدان‌پیام؛ ۱۹۱ بهمن‌ماه ۳۹۸ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۳۸۷
کد خبر : ۷۷۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید