استاد سیدهادی خسروشاهی به رحمت ایزدی پیوست

استاد سیدهادی خسروشاهی به رحمت ایزدی پیوست

 

 

 

آیت الله استاد سیدهادی خسروشاهی در بیمارستان مسیح دانشوری و در ۸۱ سالگی به رحمت ایزدی پیوست.

رسول جعفریان از شاگردان ایشان نوشت: استاد خسروشاهی که از چند روز پیش در قم گرفتار این بیماری(کرونا) شده بود، نهایتا ظهر چهارشنبه به بیمارستان منتقل و پس از تائید تست کرونا بستری شد، اما مع‌الاسف به دلیل کهولت سن صبح پنجشنبه به رحمت حق واصل شد. خداوند ایشان را مشمول رحمت واسعه خویش گرداند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا به نقل از شفقنا، آیت الله سیدهادی خسروشاهی فرزند آیت‌الله سید مرتضی خسروشاهی، از علما و محققین معاصر در سال ۱۳۱۷ در تبریز، در خانواده‌ای آراسته به دین، علم و فقاهت، به دنیا آمد. تاریخ سه قرن از حیات و کوشش علمی‌و فقهی اجداد وی که جملگی از علمای بزرگ و فقهای نامدار ایران و عراق در دوران خود بوده‌اند، این حقیقت را به خوبی روشن می‌سازد. پدر وی، آیت‌الله سید مرتضی خسروشاهی، از علما و فقهای بزرگ و صاحب رساله آذربایجان و تحصیلکرده نجف بود.

استاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخست به مدت دو سال نماینده امام خمینی رحمةالله‌علیه در وزارت ارشاد اسلامی‌بود. آنگاه به سفارت ایران در واتیکان انتخاب شد و مدت پنج سال در خارج از کشور به فعالیت پرداخت. تاسیس مرکز «فرهنگی اسلامی‌اروپا» در رم و تاسیس ماهنامه‌ای به زبان انگلیسی «انکوائری» و هفته نامه‌ای به عربی «العالم» در لندن- با همکاری وزارت ارشاد اسلامی- از آثار این دوران است. در ایتالیا، علاوه بر چاپ و نشر ترجمه قرآن مجید و نهج البلاغه به زبان ایتالیایی و نشر ماهنامه‌ای به نام جهان نو- به زبان ایتالیایی- جمعاً در مدت پنج سال ۱۶۲نوع کتاب و نشریه به زبان‌های: فارسی، عربی، انگلیسی، ایتالیایی و فرانسوی، منتشر کرده که در سراسر جهان توزیع شده است.

ایشان مدت سه سال هم رئیس نمایندگی جمهوری اسلامی‌ایران در مصر (قاهره) بود و در سال ۱۳۸۲ش به ایران مراجعت کرد و به عنوان مشاور وزیر در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی به تحقیق و بررسی پرداخت.

وی در قسمت ارتقای مقام اعضای وزارت خارجه، راهنمای بعضی از برادران در تالیف رساله آنان بود و مدت شش سال با نشر فصلنامه با ارزش تاریخ و فرهنگ معاصر به نشر حقایق و روشنگری زوایای تاریک تاریخ معاصر ایران و جهان اسلام پرداخت.

در مدت اقامت سه ساله در قاهره علاوه بر حضور بر محافل علمی- سیاسی، سخنرانی و مصاحبه تلویزیونی و مطبوعاتی و ده‌ها بار ملاقات با شیخ الازهر و مقامات علمی- سیاسی مصر، بالغ بر 50 جلد کتاب و نشریه، درباره ایران، تشیع و اهل‌بیت‌علیه‌السّلام با همکاری و مساعدت ایشان در مصر منتشر شد که این خود خدمت بزرگی در مسیر وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی‌است. مهمترین این آثار: نهج البلاغه با مقدمه خود و شرح شیخ محمد عبده، اهل‌البیت علیه‌السّلام فی مصر، صحیفه سجادیه، حقیقه علاقه عبدالناصر بالثوره الاسلامیه فی ایران، عبدالله بن سبا بین الواقع و الخیال، ادعیه اهل البیت علیه‌السّلام، الامام علی بن ابی طالب علیه‌السّلام، الامام الحسین علیه‌السّلام، الامام جعفر الصادق علیه‌السّلام و الطریق الی مذهب آل البیت علیه‌السّلام و عقیدتنا و… است.

استاد علاوه بر زبان ترکی (آذری و اسلامبولی)، فارسی و عربی، با زبان انگلیسی و ایتالیایی هم آشنایی داشت. ایشان در دانشگاه‌های تهران از جمله دانشکده حقوق، دانشکده روابط بین الملل و غیره هم به تدریس پرداخت.

به این مناسبت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی‌ درگذشت این عالم وارسته را تسلیت گفت. متن این پیام بدین‌شرح است:

 

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
درگذشت عالم مجاهد مرحوم حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سیدهادی خسروشاهی رحمةالله‌علیه را به خاندان محترم و بازماندگان و ارادتمندان و علاقمندان به آثار قلمی ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

 

 ایشان عنصری خستگی‌ناپذیر در تبلیغ معارف اسلامی به‌وسیله‌ی نگارش مقالات و ترجمه‌ها و کتابهای متعدد در مدت 60 سال از زندگی خویش بودند و انگیزه و همتی کم‌نظیر در تلاش برای تقریب مذاهب اسلامی و اتحاد مسلمین به‌کار می‌بردند.

 

تلاشهای دیپلماسی در دوران جمهوری اسلامی در واتیکان و قاهره نیز بخش دیگری از مجاهدت این رفیق دیرین این‌جانب بود. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و حشر با اجداد طاهرین را برای ایشان مسألت می‌کنم.

سیّدعلی خامنه‌ای
۱۰    اسفند ۱۳۹۸

 

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری به این مناسبت پیام تسلیتی صادر کرد. در این پیام آمده است:

 

در گذشت عالم وارسته، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی، موجب تأثر و تألم خاطر شد.

این روحانی فرهیخته و فعال که از نقش‌آفرینان نهضت اسلامی‌بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌تمام عمر خود را وقف ترویج و تبیین فرهنگ و معارف اسلامی، تقریب مذاهب اسلامی‌و انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی، تاریخی و مطبوعاتی کرد، و آثار علمی‌و فرهنگی ارزشمندی از خود بر جا گذاشت.

اینجانب این ضایعه را به جامعه فرهنگی و ارادتمندان ایشان به‌ویژه خانواده مکرم‌شان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند بزرگ برای آن مرحوم، غفران و همجواری با صالحان و برای عموم بازماندگان، صبر و أجر مسألت دارم.

 

رئیس مجلس هم در پیامی‌درگذشت استاد سیدهادی خسروشاهی محقق و تاریخدان اسلام و ایران را تسلیت گفت.

دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری هم پیامی صادر کردکه به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت روحانی مبارز و دانشمند حجت الاسلام و المسلمین سید‌هادی خسروشاهی که عمر پربرکت خود را در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی و ترویج تعالیم و آموزه‌های دین مبین اسلام صرف نمود، موجب تأسف و تأثر گردید.

این ضایعه تأسف‌بار را به اصحاب علم و فرهنگ، علاقه مندان و بستگان ایشان و به ویژه خانواده محترم شان تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای آن عالم فرهیخته رحمت واسعه الهی و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.



محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم با صدور پیامی‌درگذشت عالم وارسته استاد سید‌هادی خسروشاهی سفیر اسبق جمهوری اسلامی‌ایران در واتیکان و مصر را تسلیت گفت و از خداوند قادر متعال برای آن فقید سعید رحمت واسعه و برای خانواده و دیگر بازماندگان ایشان صبر و اجر مسالت کرد.

دکترسیدعباس صالحی وزیر ارشاد هم در پیام خودبه این مناسبت آورده است:

«آن مرحوم که پرورش یافته خانواده‌ای آراسته به دین، علم و فقاهت بود، در سال‌های مبارزه علیه رژیم استبدادی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره در صدور پیام انقلاب و ارتقای جایگاه دین و قرآن در جهان ایفای نقش کرد.

تصدیگری سفارت ایران در واتیکان، تأسیس مرکز «فرهنگی اسلامی‌اروپا» در رم و تأسیس ماهنامه‌ انگلیسی زبان «انکوائری» و هفته نامه‌ عربی «العالم» در لندن و همچنین چاپ و نشر ترجمه قرآن مجید و نهج البلاغه به زبان ایتالیایی از آثار و برکات تلاش‌های آن زنده یاد است.

اینجانب ضمن عرض تسلیت فقدان این عالم اندیشمند به جامعه فرهنگی و دینی کشورمان و نیز خانواده معزز ایشان، از خداوند منان در آغازین روزهای پرفضیلت ماه رجب المرجب برای آن فقید سعید علو درجات و رحمت واسعه و برای بازماندگان محترم صبر و اجر آرزومندم.


دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم‌ در پیامی‌درگذشت استاد خسروشاهی را تسلیت گفت.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن پیام به شرح ذیل است:

 

انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال عالم مبارز و مورخ توانمند مرحوم مغفور حجت الاسلام و المسلمین سید‌هادی خسرو شاهی را به همه بازماندگان ایشان تسلیت عرض می‌کنم.آن فقید سعید با قلم شیوا و معلومات فراوان خود با نگارش کتب سودمند، نقش وافری در معرفی چهره‌های نهضت‌های اسلامی‌مانند سید جمال الدین اسدآبادی، سید قطب و ... داشت. اینجانب مجدداً این مصیبت را به همه بازماندگان تسلیت گفته و علو درجات و رحمت واسعه الهی را برای آن مرحوم خواستارم.

سعیدرضا عاملی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی



در پیام مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم هم آمده است:

خبر درگذشت اندیشمند فرهیخته، مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای سید‌هادی خسروشاهی (رحمت‌ الله‌ علیه) موجب تألم و تأثر شد. وی از اوان جوانی به فعالیت در حوزه فرهنگ و اندیشه مشغول بود و از پیشتازان فعالیت مطبوعاتی در حوزه علمیه قم بود. آن مرحوم عمر با برکت خود را در راه تحقیق، پژوهش، تالیف، روشنگری و پاسداری از اندیشه اسلامی‌و ارتباط با اندیشمندان و مطبوعات جهان اسلام به کار برد.

این مصیبت وارده را به خانواده محترم، فرزندان،همه بازماندگان، شاگردان و ارادتمندان آن مرحوم تسلیت گفته و از خداوند بارتعالی برای آن مرحوم علو درجات و حشر با ائمه معصومین را مسئلت داریم.

 

نماینده جنبش مقاومت اسلامی‌حماس در تهران هم درگذشت استاد خسروشاهی -سفیر پیشین ایران در واتیکان و مصر- را تسلیت گفت.
به گزارش ایسنا، در متن پیام تسلیت خالد قدومی آمده است:

 

«خبر درگذشت عالم وارسته جناب آقای سیدهادی خسروشاهی موجب تألم و تأثر اینجانب و برادرانم در جنبش مقاومت اسلامی‌حماس شد. ایشان با تحقیقات ارزنده خود نقش مهمی‌در معرفی و شناساندن جریان‌های اسلامی‌جهان عرب در داخل ایران داشته و در کنار آن در طول سال‌های حیات خود نیز همواره تلاش شایانی برای نزدیکی و تقریب مذاهب و جریان‌های اسلامی‌و مقابله با فرقه‌گرایی مبذول داشتند.

درگذشت این محقق و پژوهشگر برجسته و دیپلمات سابق را به خانواده ایشان، محافل علمی‌و پژوهشی و مردم شریف ایران تسلیت گفته و برای همه مبتلایان به ویروس کرونا شفای عاجل از درگاه خداوند را مسألت دارم.»

 

خانواده شهید آیت الله دکتر بهشتی هم به این مناسبت پیام تسلیت صادر کردکه متن آن چنین است :

همه از اوئیم و به او باز می‌گردیم                    خاندان معزز و محترم خسروشاهی

 

در کمال تأسف و تأثر، خبر درگذشت حجت الاسلام و المسلمین استاد سیدهادی خسروشاهی، محقق ارجمندی که عمر گرانمایه‌اش را در راه شناخت و تبلیغ آئین انسان‌ساز اسلام وقف کرد شنیدیم. خدمات آن مرحوم و نگرش جهانی‌اش به دعوت اسلام و همکاری با شهید آیت الله دکتر بهشتی در آن عرصه در خاطره‌مان ماندگار خواهد ماند. از خدای مهربان برای آن مرحوم آرامش روح و برای بازماندگان شکیبایی خواهانیم.

خانواده شهید آیت الله دکتر بهشتی

 

همچنین نیکنام حسینی پور مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب با انتشار پیامی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خسرو شاهی، پژوهشگر و محقق برجسته را تسلیت گفت.

 

بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا نیز فقدان این مورخ دانشمند، عالم عامل و مروج وحدت در جهان اسلام را به خانواده محترم ایشان و عموم علاقه‌مندان و دوستداران او تسلیت می‌گوید.

 

 

 

۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ۱۵:۰۸
روزنامه اطلاعات؛ شنبه ۱۰ اسفندماه ۱۳۹۸ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۵۹۰
کد خبر : ۷۷۶

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید