نشریه فیوضات با انتشار اندیشه های سید جمال، مبلغ اندیشه اسلام بود

مقاله «انعکاس اندیشه اتحاد اسلام در مطبوعات قفقاز (اوایل قرن بیستم): مطالعه موردی: هفته نامه فیوضات» در قالب نشست علمی بررسی آراء و اندیشه های سیدجمال الدین اسدآبادی ارائه شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، دکتر محرم قلی زاده در ارائه این مقاله گفت: مهم ترین بخش مبارزات روشنگران، دعوت اسلام به اتحاد بوده است. اما نحوه ورود اسلام به قفقاز طور خاصی است. سیدجمال سفرهایی به استانبول داشته و در آنجا به صورت مستقیم اطلاعات را از سیدجمال گرفته و به قفقاز منتقل کرده است.


وی ادامه داد: با مطالعه شماره های مختلف نشریه فیوضات متوجه می شویم که دغدغه آن اسلام است و در جای جای نشریه، شعار مشاهده مسلمانان داده می شود که می خواهند القاء کنند نویسندگان از جامعه مسلمانان برخواسته اند و مخاطب فیوضات، همان جامعه مسلمانان فارغ از رنگ و نژاد و زبان و مذهب بوده اند. چرا که در فیوضات هیچ گاه، شیعیان را خطاب نمی کنند و مجموع مسلمانان را دعوت به اتحاد می کنند.


قلی زاده افزود: نشریه میل دارد تا تمام بیدادگران مسلمان در امر تحویل نشریه شرکت داشته باشند و افرادی از بخارا، استانبول، قبرس و باکو در آن حضور دارند.


وی افزود: این نشریه در مباره با استمار تقلید مسجل از سیدجمال دارند. شاید عده ای بگویند تقلید از روس ها بوده اما تحقیقات نشان می دهد علیه روسیه هم اقدام داشته اند.


قلی زاده تصریح کرد: فیوضات از مناسبت های مذهبی استفاده لازم را برده است و در سرمقاله ها، مسلمانان را به اتحاد فراخوانده و این کار با چاپ شعر نیز انجام شده است. ضمن اینکه این نشریه در مورد اختلافات میان مسلمنانا نیز واکنش نشان می دهد.


وی بیان داشت: تاثیرات سیدجمال بیشتر از آن بود که ما فکر کنیم و فیوضات به انتشار اندیشه های سیدجمال اقدام کرده و سیدجمال نقش زبادی داشته است  و این نشریات مبلغ اندیشه اسلامی بودند.


قلی زاده در پایان گفت: تا شناخت جایگاه واقعی سیدجمال در بیدادگری شرق راه درازی را در پیش داریم و از اسناد آن بی خبریم.

 

 

۲۱ آبان ۱۳۸۸ ۱۹:۱۵
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۵۹۱
کد خبر : ۷۹

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید