برندگان 5 جایزه بین المللی بنیاد بوعلی‌سینا مشخص شدند

برندگان 5 جایزه بین المللی بنیاد بوعلی‌سینا مشخص شدند
نخستین دوره اهدا جایزه بین اللملی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، بر پایه اساسنامه مصوب هیات امنای این بنیاد و طرح اجرایی شورای راهبردی به 5 برگزیده از 5 گروه ابن‌سینا پژوهشی، فلسفی، پزشکی، حکمتانه و مفاخر نخستین جایزه بین اللملی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا اهدا شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی‌سینا آیت‌الله جوادی آملی به پاس فعالیت های برجسته در پیشرفت فلسفه اسلامی، واجد دریافت جایزه فلسفی بوعلی‌سینا دکتر میکلوس ماروت به پاس فعالیت‌های برجسته در معرفی مکتب سینوی در گستره خارج از ایران واجد دریافت جایزه ابن‌سینا پژوهی: دکتر سیدحسین نصر به پاس فعالیت‌های برجسته در همبستگی دانش و معنویت برای ارتقای کیفیت زندگی واجد دریافت جایزه حکمتانه بوعلی‌سینا و دکتر علی‌اکبر ولایتی به پاس فعالیت های برجسته در پیشرفت طب سنتی در ایران واجد دریافت جایزه‌پزشکی بوعلی‌سینا و حجت‌الاسلام سید هادی خسرو شاهی به پاس فعالیت‌های برجسته در شناخت معرفی سید جمال‌الدین اسدآبادی واجد دریافت جایزه مفاخر بوعلی‌سینا شدند.


زندگی‌نامه آیت‌الله جوادی آملی برنده جایزه فلسفی بوعلی‌سینا

جوادی آملی

جایزه فلسفه بوعلی سینا در نخستین دوره اهدای جایزه بین الملی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا به آیت الله جوادی آملی پاس فعالیت های برجسته در پیشرفت فلسفه اسلامی اهدا شد.


آیت الله عبد الله جوادی آملی، در سال 1312 هجری شمسی در آمل به دنیا آمد. پدر و جدش، میرزا ابوالحسن و ملا فتح الله از مبلغین اسلام و ارادتمندان به آستان ولایت بوده اند.


آیت الله جوادی آملی پس از به پایان رساندن سال ششم ابتدایی، در سال 1325 یا 1326، با پیشنهاد پدر و علاقه وافر، وارد حوزه علمیه آمل شد و تا سال 1329 در آن شهر، به تحصیل پرداخت و بخشی از دروس سطح را در آنجا به پایان برد. پس از آن با تشویق استاد خود، مرحوم آقا شیخ شعبانی نوری، عازم حوزه علمیه مشهد مقدس شد. اندکی بعد مشهد را ترک گفت و به همراه پدر، رهسپار تهران شد تا در آن حوزه عظیم در آن روزگار و در محضر بزرگانی همچون آیه حاج شیخ محمد تقی آملی، به تحصیل بپردازد.


با ورود به مدرسه مروی و قبولی در آزمون ورودی آن، استاد به خواندن رسائل و مکاسب اشتغال یافتند. پس از آن به فراگیری کفایه الاصول پرداخت و سپس در دروس خارج استادان بنام حوزه علمیه تهران شرکت جست و همزمان، به فراگیری علوم عقلی نیز پرداخت. پس از حدود 5 سال تحصیل در تهران و با کسب اجازه از محضر مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد تقی آملی، در سال تحصیلی 35 ـ 1334 به حوزه علمیه قم آمد تا از محضر علمای آن دیار نیز بهره های فراوانی برگیرد. از آن سال، تاکنون وی در حوزه علمیه قم حضور دارد و ضمن بهره مندی از محضر علمای بزرگ این حوزه مبارکه، خود سر منشأ خیرات و برکات کثیری برای آن بوده است.


استاد جوادی آملی، در دوران تحصیلی خود، با استادان بنامی، انس داشته است.


آیت الله جوادی آملی، دروس ادبیّات را نزد پدرش و حجت الاسلام، عبدالله اشراقی شیخ احمدی اعتمادی و برخی دیگر خواند و بخش مهمّ شرح لمعه را نزد مرحوم آیت الله شیخ عزیزالله طبرسی فرا گرفت. بخش اوامر قوانین را در محضر آیت الله ضیای آملی و بقیه را از مرحوم آیت الله محمد غروی آموخت در روزهای تعطیل هم امالی شیخ صدوق را در محضر آیت الله ضیاء الدین آملی می خواند.


با ورود به تهران، به مدرسه علمیه مروی رفت و دروس سطح را در آنجا به پایان برد. از ویژگی های مدرسه مروی این بود که طلاب آن می بایست در کنار فراگیری علوم، قرآن را نیز تلاوت کنند و سالی دوبار برای بازدید کتاب ها جلساتی تشکیل می شد. انس با کتابخانه نیز نصیب طلاب علوم می شد و توفیق بود تا محصلان با کتاب های خطی و چاپی آشنا شوند. استاد جوادی آملی، دروس رسائل و مکاسب را در محضر آیت الله سید عباس فشارکی، آقای شیخ اسماعیل جاپلقی و آقا شیخ محمدرضا محقق خواند. در بخش فلسفه نیز، شرح منظومه، طبیعیات، اشارات و بخشی از اسفار را نزد حاج شیخ ابوالحسن شعرانی و مقداری از شرح منظومه و شرح اشارات و بخشی از اسفار را خدمت آیت الله حاج میرزا مهدی محی الدّین الهی قمشه ای که عارفی بی نظیر و صاحبدلی بی بدیل بود فراگرفت. برای آموختن شرح فصوص ابی عربی (شرح قیصری بر فصوص ) به محضر آیت الله محمد حسین فاضل تونی رفت و دروس خارج فقه و اصول را نزد مرحوم شیخ محمدتقی آملی آموخت، ضمن اینکه در علوم معقول نیز از ایشان بهره های فراوان می برد.
با هجرت به قم، در سال تحصیلی 35 ـ 1334 در درس بزرگان قم، از جمله آیت الله العظمی بروجردی (ره) حضرت امام خمینی (ره)، علامه سید محمد حسین طباطبایی (ره)، آیت الله محقق داماد (ره) و آیت الله میرزا هاشم آملی (ره) حاضر شد. وی، ویژگی بارز درس امام خمینی (ره) را پرورش روح دقت و آزادگی علمی می داند و بر حکیمانه بودن دیدگاه های امام در دروس حوزوی تأکید می نماید.


استاد جوادی آملی، در حدود 25 سال از محضر علامه طباطبایی، در علوم نقلی و عقلی بهره بود و در خلوت و جلوت، انیس این مفسر بزرگ قرآن کریم بود.


آیت الله عبدالله جوادی آملی، در طول عمر شریف خود، تاکنون خدمات علمی و فرهنگی شایان توجهی را به انجام رسانده است. وی از سالهای نخستین تحصیل به تدریس در تربیت طلاب مبتدی می پرداخته است و تا کنون، شاگردان بسیار مفیدی را به عالم اسلام تقدیم داشته است. استاد، همواره بر تهذیب نفس در کنار تحصیل پای می فشرده و همواره شاگردان خود را به اخلاص در تبلیغ معارف وحیانی و انس هماره با قرآن و روایات سفارش می نموده است.


از خدمات مهم فرهنگی استاد جوادی آملی، تأسیس مؤسسه تحقیقاتی و نشر اسراء در سال 1372 است. مؤسسه اسراء به منظور پژوهش در رشته های مختلف علوم اسلامی و پاسخ گویی به شبهات موجود در اسلام تأسیس شده است و تاکنون خدمات شایان توجهی را تقدیم داشته است.


استاد جوادی آملی که از یاران صدیق و از شاگردان مبرّز امام خمینی (ره) بود.


پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز، آیت الله جوادی در مسؤولیت های گوناگونی به انجام وظیفه پرداخت. در سال های آغازین انقلاب، با حکم امام خمینی (ره) به ریاست دادگاه انقلاب و حاکمیت شرع منصوب شد و همچنین عضو شورای عالی قضایی بود.


استاد جوادی آملی، سفرهای گوناگونی به کشورهای مختلف جهان، با انگیزه های تبلیغی و سیاسی انجام داده است. یکی از مهمترین سفرهای وی سفر به شوروی سابق برای تسلیم پیام امام خمینی (ره ) به گورباچف، رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی بود که از دید صاحب نظران جهانی، پدیده ای بسیار مهم تلقی می شد. از دیگر سفرهای مهم وی، سفر به نیویورک و شرکت در نشست ادیان و ابلاغ پیام مقام معظم رهبری بود.


از دیگر مسؤولیت های وی، عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و نیز عضویت در مجلس خبرگان رهبری در دوره های اوّل و دوّم بود. وی همچنین از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیش و پس از انقلاب اسلامی بوده است و نیز هم اکنون، امامت نماز جمعه شهر مقدس قم را بر عهده دارد. آیت الله جوادی آملی، هم اکنون در حوزه علمیه قم به تربیت طلاب می پردازد.


برخی از آثار استاد عبارتند از:تفسیر تسنیم-که تا کنون 17 جلد آن منتشر شده است/ شرح حکمت متعالیه- در 9 جلد/ فلسفه صدرا/ فلسفه حقوق بشر.منزلت عقل در هندسه معرفت دینی/ حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه/ علی بن موسی الرضا و الفلسفه الالهیه و...

 

 

 

زندگی نامه حجت الاسلام سیدهادی خسروشاهی برنده جایز مفاخر بوعلی سینا

خسروشاهی
 
 
 

جایزه مفاخر جشنواره حکمت سینوی به حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خسروشاهی به پاس فعالیت های برجسته وی در معرفی و بزرگداشت عالمان و متفکران عرصه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و همچنین سیدجمال الدین اسدآبادی اهدا شد.


استاد سیدهادی خسروشاهی، به سال 1317 هجری شمسی در تبریز، به دنیا آمد و اجداد وی، جملگی از علمای بزرگ و فقهای نامدار ایران و عراق در دوران خود بوده اند. پدر وی، آیت الله سید مرتضی خسروشاهی از اجله علما و فقها و مراجع صاحب رساله آذربایجان، تحصیل کرده نجف بود و از وی علاوه بر رساله عملیه چاپ شده، و دیگر آثار ایشان کتاب (نثارات الکواکب الی خیارات المکاسب) و کتاب (حدیث الغدیر) در نجف و تبریز و قم، چاپ شده است و ایشان تالیفات دیگری نیز در فقه و اصول و مواعظ در (چهار جلد) دارند که مخطوط و موجود است.


استاد خسروشاهی تحصیلات مقدماتی را در تبریز به پایان رسانید و پس از رحلت والد محترم، 1332 شمسی و در 16 سالگی، عازم قم شد و در دروس حوزوی: فلسفه، تفسیر، فقه و اصول، در حضور اساتیدی چون آیت الله عظمی بروجردی، و بزرگانی دیگر تلمذ نمود و به دریافت اجازاتی در امور حسبیه (منوط به اذن فقها) به هم چنین در مراحل علمی بالاتر اجتهاد و نقل حدیث از علما و مراجع بزرگ نجف و قم و مشهد نائل آمد. از جمله استادان وی می توان از این بزرگان نام برد: آیات عظام: امام خمینی، سیدابوالقاسم خویی، سیدشهاب الدین نجفی مرعشی، سیدمحمد کاظم شریعتمداری، سیدمحمدهادی میلانی، سیدمحمدصادق روحانی و احمد زنجانی، آیت الله میرزا عبدالجواد جبل آملی، آیت الله میرزا ابوالفضل زاهدی قمی و دیگران. .. تألیفات و آثار استاد به زبان فارسی و عربی (علاوه بر صدها موارد در نشریات اسلامی ایران و جهان اسلام) بالغ بر 80 جلد می شود که بیش از 40 جلد آنها تاکنون بارها در داخل و خارج کشور تبع شده و بعضی ازآنها بیش از 30 بار تجدید چاپ شده است. علاوه بر تألیفات و ترجمه ها، 120 جلد کتاب دیگر نیز با تحقیق، توضیح و یا مقدمه و اشراف ایشان در ایران و ایتالیا و مصر و. .. چاپ و منتشر شده است.


از جمله آثار استاد ترجمه و تحقیق «امام علی صدای عدالت انسانی» استاد جرج جرداق در 5 جلد و سه هزار صفحه است که بیش از ده بار و در دهها هزار نسخه تاکنون چاپ منتشر شده است...


تدوین و تحقیق و نشر مجموعه آثار سیدجمال الدین حسینی در 10 جلد و باز در بیش از سه هزار صفحه در ایران و مصر، یکی از خدمات ارزنده استاد است و در واقع این مجموعه، محصول نیم قرن تلاش و کوشش و تحقیق و بررسی درباره این شخصیت بزرگ ایران و کشورهای اسلامی است.


مجموعه حرکت های اسلامی معاصر در 20 جلد (تاکنون 6 جلد آن چاپ شده است)، اسناد نهضت اسلامی ایران در 10 جلد (دو جلد آن تاکنون انتشار یافته است) و مجموعه آثار استاد علامه طباطبایی در 16 جلد از جمله آثاری است که استاد در تهیه و تألیف و یا جمع آوری و تحقیق و ویرایش آنها زحمت و رنج فراوان را پذیرا شده است. ایشان علاوه بر تألیفات و ترجمه های خود، همواره در تدوین و تنقیح و نشر آثار اساتیدی چون: آیت الله کاشف الغطا، علامه سیدمحمدحسین طباطبائی، حاج سراج انصاری، علامه محمدمحیط طباطبایی، سیدغلامرضا سعیدی، محمد نخشب و. .. کوشا بوده و خدمات ارزنده ای در حفظ فرهنگ اسلامی و نشر اندیشه اصیل اسلامی نموده است. و به همین دلیل استاد محمدرضا حکیمی ایشان را فرهنگبان کوشا نامیده است.


بیشتر کتاب ها و آثار خود استاد خسروشاهی در زمینه های مسائل اجتماعی، سیاسی موردنیاز جامعه اسلامی است و این آثار به تصدیق اهل خرد، در روشنگری نسل جوان معاصر، بی شک تأثیر بسزا و نقشی در خور اهتمام داشته است.


استاد از سال 1332 و تاکنون، با اغلب مطبوعات اسلامی از جمله: مکتب اسلام، مکتب تشیع، معارف جعفری، راه حق، ندای حق، وظیفه، مجموعه حکمت، نور دانش، آیین اسلام، مسلمین، آستان قدس، نسل نو، نسل جوان، استوار، پیکار اندیشه، مهد آزادی و. .. همکاری داشته است که مجموع مقالات مندرج در آنها بالغ بر صدها مقاله می گردد.


پس از پیروزی انقلاب، بیشترین همکاری قلمی را با روزنامه اطلاعات دارد و با شرکت در کنفرانس ها و کنگره های اسلامی، در کشورهای اروپایی و اسلامی از جمله: پاکستان، مصر، الجزائر، عربستان، سوریه، قطر، ترکیه، لبنان، ایتالیا، انگلیس، آلمان، سوئیس و. .. به عنوان نماینده امام خمینی و یا نماینده حوزه علمیه قم فعال بوده است.
استاد در مسئله تقریب بین مذاهب اسلامی، از نیم قرن پیش از پیشگامان این حرکت اصلاحی به شمار می رود و مکاتبات ایشان با علامه شیخ محمدتقی قمی، مؤسس دارالتقریب قاهره، در نیم قرن پیش شاهد چگونگی این امر است و باز در همین راستا استاد با اغلب حرکت های اسلامی معاصر و رهبری، آنها در سراسر جهان اسلام ارتباط و پیوند نزدیکی داشته است.


استاد به سال 1352 شمسی، مرکز بررسی های اسلامی قم و سپس در سال 1361، مرکز فرهنگی اسلامی اروپا را در ایتالیا تأسیس نمود و در زمینه های اسلامی، کتاب های بنیادین از جمله: قرآن مجید و نهج البلاغه را به زبان های: عربی، انگلیسی، ایتالیایی، آلمانی و غیره، ترجمه و منتشر ساخته است.


استاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخست به مدت دو سال به عنوان نماینده امام خمینی قدس سره در وزارت ارشاد اسلامی فعال بود، و سپس به سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان انتخاب شده و به مدت 5 سال در خارج از کشور به فعالیت پرداخت که تأسیس «مرکز فرهنگی اسلامی اروپا» در رم و تأسیس دو ماهنامه به انگلیسی به نام های: «انکوائری و امریکن ایونتس و مجله ای هفتگی به زبان عربی العالم در لندن- با همکاری وزارت ارشاد اسلامی- از آثار این دوران است....


در ایتالیا، علاوه بر چاپ و نشر ترجمه قرآن مجید و نهج البلاغه به زبان ایتالیایی و نشر ماهنامه ای به نام جهان نو به ایتالیایی، جمعاً در مدت 5 سال 162 نوع کتاب و نشریه به زبان های: فارسی، عربی، انگلیسی، ایتالیایی و فرانسوی، منتشر نموده که در سراسر جهان توزیع گردیده است.

 

 ایشان علاوه بر زبان ترکی – آذری و استامبولی- و فارسی و عربی، با زبان انگلیسی و ایتالیایی هم آشنایی دارد و پس از مراجعت به ایران، از واتیکان، ضمن ادامه اشتغال در وزارت امور خارجه (به عنوان مشاور وزیر) در دانشگاه های تهران از جمله دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه و غیره به تدریس پرداخت.

 

 آثار پرتعداد ایشان درباره سیدجمال الدین اسدآبادی در طول نیم قرن انتشار یافته و بسیاری از حقایق را روشن ساخته، مجموعه ای بی بدیل از تحقیق تاریخی است. بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا با توجه به همین کارنامه پربار، جایزه مشاهیر را به استاد سیدهادی خسروشاهی اهدا می نماید. این آثار ده ها جلد کتاب و صدها مقاله را شامل می شود. از جمله کتاب های ایشان می توان به این آثار اشاره کرد: الرسایل و المقالات، جمال الدین الحسینی، اعداد و تقدیم سیدهادی خسروشاهی/ جمال الدین حسینی حیاته و فضاله/ ترجمه گزیدهای از اسناد وزارت خارجه انگلیس درباره سیدجمال الدین اسدآبادی/ سیدجمال الدین رهبر نهضت آزادی خواهی ایران/ نامه ها و اسناد سیاسی- تاریخی سیدجمال الدین حسین (اسدآبادی)

 

 

زندگی نامه دکتر میکلوس ماروت برنده جایزه ابن سینا پژوهی

 
ماروت

جایزه ابن سینا پژوهی به پروفسور میکلوس ماروت به پاس معرفی مکتب سینوی در گستره خارج از ایران اختصاص یافت.


میکلوس ماروت متولد 5 فوریه 1943 در مجارستان است.وی پس از اتمام تحصیلات اولیه،به دانشگاه راه یافت و دررشته زبان های کلاسیک لاتیم و یونانی تحصیل کرد.او متخصص در فقه اللغه زبان های سامی-عربی و فارغ التحصیل در زبان های آشوری است.


پروفسور ماروت دارای درجه دکترا در رشته آسیای مرکزی، با موضوع بازنگری خوارزمی در جغرافیای بطلمیوس و درجه دکتری در علوم زبان شناسی برای نگارش رساله منطق یونانی در شرق است.


فعالیت های پژوهشی و سمت های علمی و حرف های او یکسره در ارتاط با مسائل فکری مورد علاقه اوست.
وی به دلیل فعالیت های خاص در عرصه شناختن،پژوهیدن و شناساندن ابن سینا در موسسه ابن سینا برای مطالعات خاورمیانه که خود ریاست آن را نیز بر عهده دارد برگزیده جایزه این سینا پژوهی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا شده است.


برخی دیگر از سمت ها و زمینه های پویش علمی و شغلی پروفسور ماروت با قید سال فعالیت بدین قرار است: 1964-65: طی یکسال تحصیل در دانشگاه بغداد.

1973-74: گذراندن دوره مطالعاتی در دانشگاه وین.

1978: حضور یکساله و پژوهش درموسسه مطالعات شرقی علوم شوروی در لنینگراد.

1967-70: کار در کتابخانه آکادمی علوم، مجارستان.

1988: رئیس مرکز مطالعات کلاسیک در آکادمی علوم مجارستان،1992-2001: مدیر دپارتمان علوم انسانی دانشگاه کاتولیک پازمانی پتر،1992: استاد فقه اللغه کلاسیک و سامی(عربی) در دانشگاه کاتولیک پازمانی پتر، دپارتمان علوم انسانی

1995-2004: عضو همکار آکادمی مجارستان، 1996: عضو آکادمی اروپایی، 1998: عضو اتحادیه اروپایی عرب شناسان.
2000: عضو جامعه بین المللی جامعه بین المللی مطالعات تاریخ علوم در اسلام(پاریس)،نماینده آکادمی علوم مجارستان در اتحادیه بین المللی آکادمیک.

2001 – 2004: عضو شورای آکادمی اروپا،عضو رسمی آکادمی علوم مجارستان،عضو دفتر اتحادیه بین الملی آکادمیک.
2005 – 2008: رئیس دپارتمان ادبیات وزبان شناسی در آکادمی علوم مجارستان.

2007-2006: نائب رئیس اتحادیه بین المللی آکادمیک.

2007: رئیس اتحادیه بین المللی آکادمیک.

2008: نائب رئیس آکادمی علوم مجارستان.

 

استاد دکتر سیدحسین نصر برنده جایزه حکمتانه بوعلی سینا

 

نصر

دکتر سیدحسین نصربه دلیل فعالیت های هم بستگی ساز دانش و معنویت در ارتقاء کیفیت زندکی برنده جایزه حکیمانه بوعلی سینا شد.


در جهان آشوب زده امروز، دین داران و بویژه مسلمانان با دشواری های فراوان روبرو هستند. از میان متفکران و متالهان کشورهای گوناگون، تنها چندتن توانستند با آرمان ها و رسالت هایی جهانی پاسخگوی نیازهای بزرگ آحاد و اجتماعات انسانی باشند.


دکتر سیدحسین نصر اندیشمند برجسته و نام دار ایران و اسلام بی گمان یکی از شاخص ترین این چهره ها محسوب می شود. او امروز یک صدای بین المللی برای صلح، دین داری و دفاع از حریم سنت و معنویت و حکمت است. استاد دکتر سیدحسین نصر سال 1312 در تهران به دنیا آمد. پدرش، سید ولی الله، همانند پدربزرگش پزشک بود و اهل کاشان. او از جانب مادر نواده شیخ فضل الله نوری است. وی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ای نزدیک خانه خود در خیابان جمهوری گذرانید. در همان کودکی شروع به آموختن زبان فرانسه کرد و علوم اسلامی را نزد پدر خود می آموخت. سپس به دبیرستان فیروز بهرام جهت ادامه تحصیل رفت. در سن دوازده سالگی به امریکا فرستاده شد. او در مدرسه شبانه روزی پدی در نیوجرسی ثبت نام کرد. در سال 1950 رتبه ممتاز اول مدرسه خود را به دست آورد. در چهار سال تحصیلات این مدرسه، نصر زبان انگلیسی، علوم، تاریخ امریکا، فرهنگ غربی و تعالیم مسیحی را آموخت. استاد نصر برای ادامه تحصیلات دانشگاهی انستیتوی تکنولوژی ماساچوست را برگزید.
در همان زمان بورس تحصیلی به او تعلق گرفت و او نخستین دانشجوی ایرانی بود که در مقطع لیسانس در آن موسسه به تحصیل پرداخت. او رشته فیزیک را برای ادامه تحصیل برگزید. نصر در MIT تحت تأثیر فیلسوف بزرگ فریتهوف شوان قرار گرفت و بالاخره توانست با کارنامه ای درخشان فارغ التحصیل شود. تحصیلات تکمیلی خود را سپس در دانشگاه هاروارد آغاز کرد و پس از دریافت کارشناسی ارشد در رشته ژئوفیزیک دو سال بعد در سال 1958 در رشته تاریخ علم با گرایش علوم اسلامی با درجه دکتری فارغ التحصیل شد. استاد دکترنصر بعد از فراغت از تحصیل به ایران آمد و ریاست دانشگاه صنعتی شریف را عهده دار شد. او در زمینه عرفان و فلسفه اسلامی درستی چیره دارد و مباحث وی با استاد شهید مرتضی مطهری و علامه رفیعی قزوینی بازتاب های مثبت و فراوانی در محافل دینی و فرهنگی دهه چهل شمسی داشت.


دکتر نصر از همکاران اصلی هانری کربن در تهیه کتاب (تاریخ فلسفه اسلامی) بوده است و از شاگردان وی می توان به دکتر غلامرضا اعوانی و ویلیام چیتیک اشاره کرد. وی مدتی نزد علامه طباطبایی به تلمذ پرداخت، بسیار تحت تأثیر علامه قرار گرفت و کتاب (شیعه در اسلام) آن زنده یاد را به انگلیسی بازگرداند.


نصر به دلیل عمق مطالعات علم شناسی، فلسفی، اسلامی و دین شناسی تطبیقی، پیوند با جریان فکری (حکمت خالده) و شخصیت برجسته ان فریتهوف شوان، تألیف کتب فراوان درباره اسلام در دنیای کنونی به زبان انگلیسی تبدیل به جهانی ترین اندیشمند مسلمان دنیای معاصر شده است. آثار این اندیشمند به زبان های مختلفی از جمله انگلیسی، عربی، فرانسه، ترکی، اندونزیایی، مالزیایی، هلندی، ایتالیایی، ژاپنی، آلبانیایی، صربی، کراواتی، اردو، بنگالی، پرتغالی و اسپانیایی ترجمه شده است. پس از انقلاب نصر به اتفاق خانواده خود به آمریکا مهاجرت کرد و پس از چندین سال تدریس در دانشگاه های مختلف در آمریکا، بالاخره پیشنهاد کرسی دائم استادی در دانشگاه جرج واشنگتن به وی داده شد که او هم پذیرفت وتا امروز در همانجاست. فرزندش ولی رضا نصر نیز یکی از شناخته شده ترین صاحب نظران و استادان مسائل خاورمیانه و اسلام است و از اعضای فعال شورای روابط خارجی آمریکا به شمار می رود.

 

برخی از آثار مهم دکتر نصر
جوان مسلمان و دنیای متجدد/ معرفت و امر قدسی/ اسلام تنگناهای انسان متجدد/ تاریخ فلسفه اسلامی (با همکاری هانری کربن)/ سه حکیم مسلمان (ابن سینا، ابن عربی وسهروردی)/ آموزه های صوفیان از دیروز تا امروز/ قلب اسلام (پس از حادثه 11 سپتامبرنوشته شد)/ کتابشناسی بیرونی/ آرمان ها و واقعیات اسلامی/ هنر اسلامی و معنویت/ جلال الدین رومی، شاعر و حکیم والامقام ایرانی/ مقدمه ای بر اصول جهان شناسی اسلامی/ نیاز به علم مقدس/ محمد، مرد خدا/ مکه مکرمه و مدینه منوره/ دین و نظا طبیعت/ هنر مقدس در فرهنگ ایرانی/ سنت عقلانی اسلامی در ایران/ معرفت ومعنویت/ معرفت جاودان/ در جستجوی امر قدسی/ نظر متفکران مسلمانان درباره طبیعت/ علم و تمدن در اسلام/ و...


 

 زندگی نامه دکتر علی اکبر ولایتی برنده جایزه پزشکی بوعلی سینا

ولایتی

دکتر علی اکبر ولایتی، از چهره های آشنا و معتبر ملی است. او گرچه در صحنه سیاست در دورانی از بحرانی ترین روزگار میهن اسلامی سیاستخارجی کشورمان را رهبری کرده است اما جانمایه فرهنگی و علمی که همواره با او همراه بوده است وی را به پر دامنه علمی و فرهنگی در همه ایام واداشته است.دکتر ولایتی رئیس گروه طب سنتی واسلامی در فرهنگستان علوم پزشکی به همراه یاران صاحب نظرش مصمم است تا در تعامل با نهادها و مراکز مرتبط، طب سنتی اسلامی را با تأویل و تبیین دقیق علمی به حوزه زندگی مردم بازگرداند تا این میراث بی نظیر تاریخی، علمی و تمدنی هم چنان بالنده و پوینده راههای رشد و ارتقای خود را طی کند. حوزه پزشکی و طب از شاخص های مهم تمدنی ماست.


به همت دکتر ولایتی و یارانش در عرصه طب سنتی و معرفی این حوزه از دانش ایرانی و اسلامی، فعالیت های مهمی انجام پذیرفته است که ما بسیار مغتنم است. از جمله می باید به انتشار کتاب های بسیار مهم ذخیره خوارزمشاهی از حکیم سیداسماعیل جرجانی و الحاوی تالیف محمدبن زکریای رازی توسط فرهنگستان علوم پزشکی اشاره کرد.


تألیف کتب دایره المعارف پزشکی اسلام و ایران برای اولین بار در حال انجام است. این کتاب دارای 2000 مدخل است. مدخل ها شامل معرفی شخصیت های پزشکی، بیماری ها، طرق معالجه و داروهاست. این کار در دنیا برای اولین بار انجام می شود و دایره المعارف مذکور در4 جلد طی 10 سال به اتمام می رسد و مرجع بزرگی برای پزشکان، متخصصان و دانش پژوهان خواهد بود. یننوع فعالیت های و پویش علمی مستمر دکتر ولایتی سبب شد تا جایزه پزشکی جشنواره به ایشان اهدا شود. دکتر علی اکبر ولایتی در 4 تیرماه 1324، در رستم آباد، یکی از روستاهای شمیران به دنیا آمد. پس از گذراندن دوران ابتدایی و دوره نخست دبیرستان در زادگاهش، به دبیرستان جم واقع در قلهک (تهران) رفت و دوره دوم دبیرستان را با اخذ دیپلم طبیعی در سال 1343 در کنکور سراسری دانشگاه ها شرکت کرد و پس از کسب رتبه 49 کشوری، برای تحصیل در رشته پزشکی به دانشگاه تهران رفت. با تمام دوره دکتری، تخصص اطفال را در مرکز طبی کودکان دانشگاه تهران و فوق تخصص بیماری های عفونی را در دانشگاه جانزهاپکینز آمریکا گذراند. ولایتی در کنار تحصیل، در سال های 1342 تا 1350، در مدرسه قائمیه و سپس در دبیرستان جهان آرای قلهک به تدریس اشتغال داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان معاون وزارت بهداری، نماینده مردم تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی و بعد از آن به مدت شانزده سال، در دوره های ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی، به عنوان وزیر امورخارجه فعالیت کرده است. پس از آن مشاور بین الملل مقام رهبری گردید و هم اکنون نیز در این سمت انجام وظیفه می کند. علی اکبر ولایتی، دردانشگاه ها به تدریس مشغول است. وی علاوه بر تدریس در زمینه تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی، و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و بنیاد دائره المعارف اسلامی نیز است. او بیمارستان دکتر مسیح دانشوری و جمعیت جمایت از پیوند اعضاء را هم بر عهده دارد. او همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

 

سمت های اجرایی و علمی
مشاور رهبری در امور بین الملل (از سال 1376 تاکنون)/ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران (از آذر ماه 1360 لغایت خرداد 1376)/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام (از بدو تاسیس تاکنون)/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی (از سال 1368)/ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت از 79 تا مهر 1381/ نماینده تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی/ معاون وزیر بهداشت سال 58/ استاد تاریخ روابط خارجی ایران در دانشکده روابط بین الملل وابسته به وزارت امورخارجه (پیوسته در زمان وزارت و پس از آن)/ استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (از سال 53 تا 76) استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (از سال 76 ادامه دارد)/ رئیس شواری عالی نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران/ عضو هیأت مدیره نظام پزشکی تهران (از 3 مهرماه 1370)/ عضو شورای عالی سیاست گذاری دایره المعارف دفاع مقدس/ عضو پیوسته منتخب فرهنگستان علوم پزشکی ایران (از سال 1369)/ عضو هیئت امنای بنیاد دایره المعارف اسلامی برای سه دوره عضو هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران (از سال 1370 تا سال 1377)/ عضو شورای عالی انستیتو تحقیقاتی سل و بیماری های ریوی کشور (از 1371)/ رئیس هیأت تحریریه مجله پزشکی جمهوری اسلامی ایران/ رئیس هیأت مدیره انجمن متخصصین بیماری های عفونی و گرمسیری ایران (از سال 137)/ رئیس شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان ایران (از سال 1371)/ رئیس مرکز آموزشی و پژوهشی درمانی سل و بیماری های ریوی/ نماینده فرهنگستان علوم پزشکی در هیأت امنای فرهنگستان ها/ دبیر شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان ایران/ مدیر مسئول و صاحب امتیاز مجله بیماری های عفونی گرمسیری/ عضو شورای عالی نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران (از 19 بهمن سال 1370)/ رئیس گروه علمی طب سنتی و طب اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی (از 11 تیرماه 1371)/ رئیس هیأت مدیره انجمن متخصصین بیماری های عفونی و گرمسیری ایران (از سال 1371)/ نماینده فرهنگستان علوم پزشکی در هیأت امنای فرهنگستان ها از (18/5/73)/ عضو هیئت تحریره مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین/ عضو انجمن اسلامی فارغ التحصیلان اروپا، امریکا و اقیانوسیه (از سال 1374)/ عضو افتخاری انجمن علمی پیوند اعضاء (از سال 1374)/ عضو هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی (22/12/74)/ عضو هیأت ممتحنه و ارزشیابی رشته تخصصی بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران (1365 تا 1374)/ عضو هیأت ممتحنه و ارزشیابی رشته فوق تخصصی عفونی اطفال (وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی 1371 تا 1374)/ عضو هیئت ممتحنه و امتحانات برد تخصصی بیماری های عفونی و گرمسیری(وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی (1365 تا 1373)/ عضو هیئت ممتحنه و ارزشیابی رشته و فوق تخصصی عفونی اطفال (وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی 1374تا 1376)/ عضویت در انجمن های تخصصی پزشکی مجامع بین المللی/ عضو انجمن تاریخ طب/ رئیس کنفرانس منطقه ای IUATLD در ماه دسامبر 1995

تألیفات
1. تاریخی: پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران/ ایران و مسئله فلسطین/ بحران تاریخی هوین ایرانی/ مقدمه فکری نهضت مشروطیت/ تاریخ روابط خارجی ایران در عهد شاه عباس اول صفوی/ تاریخ روابط خارجی ایران در عهده شاه اسماعیل صفوی/ تاریخ سیاسی جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران/ تاریخ روابط خارجی ایران در دوران ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه.
2. پزشکی: بیماری های عفونی/ بیماری سل/ سل شناسی بالینی/ مبانی سل/ بیماری های عفونی کودکان/ مبانی آزمایشگاهی سل/ راهنمای مبارزه با سل/ گیاه درمانی/ مسایل رایج طب اطفال/ اپیدمیولوژی و کنترل بیماری های شایع در ایران.


3. ترجمه ها: طب کودکان/ پدیاتریکس/ مبانی طب کودکان نلسون/ بیماری های عفونی کودکان نلسون 2000/ دستگاه تنفسی کودکان نلسون 2000/ نوزادان نلسون 2000/ بیماری های نوزادان نلسون 2000.

 

 

 

۲۲ آبان ۱۳۸۸ ۰۸:۰۵
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۵,۰۹۵
کد خبر : ۸۱

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید