سخنرانی استاندار همدان در آیین اهدای جایزه بین‌المللی بنیاد بوعلی‌سینا

 

محضر عزیز شما سلام و تحیت عرض می‌کنم، به همه عالمان ومربیان انسانیت درود می‌فرستم.


مفتخریم که با مشارکت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و نهادهای برجسته علمی و فرهنگی و سازمان‌های اجرایی کشور، جشنواره حکمت سینوی را برگزار می‌کنیم.


در دکترین برنامه‌ریزی ما، توسعه مبتنی بر فرهنگ است. فرهنگی که حامل و واجد معرفتی است که به تأمل در تدبیر امور و اتصال به خالق هستی فرا می‌خواند. این حقیقت پایه و اساس شکوفایی همه جانبه و پایدار است. سرگذشت انکارناپذیر تاریخی، گواهان راستین عبرت‌آموز این مدعا هستند که در صورت بی‌توجهی به این معنا، با وجود برخورداری از رشد و شکوفایی مادی و اقتصادی،‌به جای صلح و عدالت به آشفتگی و پریشان احوالی انجامیده است.


چاره اندیشی برای پرهیز از عواقب مخرب نگاه یک‌جانبه‌جاری در دنیای جدید به رشد و توسعه، دغدغه بسیاری از مراکز و متفکرانی است که نگران آینده انسان‌ها هستند، از آن جمله قرار گرفتن اصل تلاش برای توجه به اصول و معیارهای اخلاقی در پیشرفت‌های علمی و فناوری، و تحولات اجتماعی در برنامه‌های یونسکو، و اهداء جایزه برای اخلاق در علم و فناوری، از جمله نمونه و نشانه‌هایی است که فرهنگ ما در کسب آن، ذخیره‌ها، تجربه‌ها و توانایی‌های فراوان دارد.


اساس و جوهر این فرهنگ حکمت است و به جهان و انسان حکیمانه می‌نگرد. این گنجینـﮥ آمیخته از معرفت و معنویت، ضمن تأکید و ترغیب به حسن تدبیر امور و بهره‌گیری از منابع و نعمات الهی، اتصال به مبداء را فرو نمی‌گذارد.


در این میان نقش فلسفه اسلامی و فیلسوفان مسلمان در ظهور و بروز این منبع معنابخش زندگی، کارآمد، راه‌گشا و امروزین است.


به علاوه جامعه ما حقیقتاً به تفکر فلسفی نیاز دارد. در غیبت عنصر عقلانیت، دستیابی به توسعه و نیل به حقیقت، امری دشوار است. این نوع تفکر که بر پایه‌ای نقادانه استوار است، با زندگی روزمره ما نسبت جدی و با اهمیت دارد. غرض در این اندیشه بسط عقلانیت همبسته با معنویت است. نهادینه‌شدن تفکر فلسفی ما را به پیشرفت واقعی راهنمایی می‌کند.


حجت‌الحق، شرف الملک،‌بوعلی‌سینا،‌نمونه‌برجسته‌ای از یک دانشمند مسئول و جامع است که نه فقط به ایران بلکه به جهان بشریت تعلق دارد. او در سراسر عمر خود برای ساختن آینده‌ای بهتر، نقش حیاتی برعهده داشته است و تمام زندگی خود را وقف ارتقای اخلاق، تعالی‌بخشیدن به ویژگی‌های انسانی و افزایش سلامت نسل‌های آینده کرده است.


ما افتخار می‌کنیم که تمدن کهن ما فرزندی داشته است که شایسته آن است که همه جهان او را و میراث بزرگ او را از خود بدانند.


یادآوری میراث پرارزش بوعلی‌سینا بهانه‌ای برای پاسداشت وی، و بهره‌مندی امروزی در پیشرفت علم و فرهنگ و بهبود و ارتقاء کیفیت زندگی است.


بی‌تردید بوعلی‌سینا مردی برتر از عصر خویش است که سایه بلند تعلیمات و تأثیراتش از عصر و زمانه خود فراتر و تا دوردست‌های آینده تایید است.


نبوغی که مرز نمی‌شناخت و پرتو خیره کننده آن قلمرو شعر و موسیقی تا عرصه پهناور فلسفه و عرفان و ریاضیات و زمین‌شناسی، می‌تابد.


برای شناخت و معرفی شخصیت‌و آثار بوعلی‌سینا و دیگر عالمان و متفکران عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی، بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌‌سینا بر پایه اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 83، و دارامندی‌های هیأ‌ت امنایی مرکب از شخصیت‌های برجسته علمی و اجرایی کشور، فعالیت خود را در سال 85 آغاز کرده است و از همان ابتدا بنا را بر این گذاشته است که به تجلیل شایع گرفتار نشود و فراتر از بزرگداشت‌های متفاوت، برپایه این اعتقاد که با عزم و همکاری کارهای بزرگ ممکن می‌شود، زمینه‌ها و ظرفیت‌های جدیدی را برای آموختن امروزی از محضر بلند مرتبه ایشان و دیگر عالمان و متفکران، بیاید و اجرایی کند.


خوشبختانه کار بزرگ و اساسی گردآوری، تصحیح،‌ترجمه و انتشار آثار بوعلی‌سینا، توسط مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران آغاز شده است،‌ ضمن اعلام آمادگی برای تمهید شرایط و امکانات اجرای طرح‌های شایسته و فراخور این عزم ملی و جدی، بدینوسیله از همه عالمان و متفکران درخواست همکاری و همیاری در انجام هرچه بهتر این رسالت ارزنده را می‌نماید.


اهداء جایزه بین‌المللی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا در جشنواره حکمت سینوی، بخشی از اهتمام به تحقق این منظور است. بسترسازی شناخت و انتشار افکار و آثار پژوهشگران و مراکز علمی و فرهنگی برای خلق آثار برجسته مربوط مسایل و موضوعات مهم جامعه بشری؛ و گرامی داشتن فعالیت‌های برجسته افراد و گروه‌ها در زمینه‌های موردنظر، از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.


تبادل‌نظر، گفتگو‌های علمی و فرهنگی و فرهنگ‌ها، بستری برای جستجوی حقیقت بوده، بی تردید موجب پیشرفت و سعادت خواهد شد.


این جایزه شامل 5 عنوان است: 1- ابن‌سینا‌پژوهی برای فعالیت‌های برحسته در معرفی مکتب‌سینوی 2- جایزه فلسفی برای فعالیت های برجسته در پیشرفت فلسفه اسلامی، 3- جایزه پزشکی برای فعالیت‌های برجسته در پیشرفت پزشکی، 4- جایزه حکمتانه برای فعالیت‌های برجسته همبستگی‌ساز دانش و معنویت در ارتقاء کیفیت زندگی 5- جایزه مفاخر بوعلی‌سینا برای معرفی مفاخر ایران و اسلام؛ که این دوره به فعالیت‌های برجسته علمی و فرهنگی در معرفی سیدجمال‌الدین اسدآبادی اهدا می‌شود .


این جوایز پس از اعلام فراخوان با بررسی و مطالعات اکتشافی هیأت‌های داوری منتخب بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران،؛ فرهنگستان‌های علوم و علوم‌پزشکی جمهوری اسلامی، و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، و تایید شورای راهبردی اهداء جایزه، برندگان خود را یافته است که طی آئینی باشکوه در 22 آبان‌ماه سال‌جاری در همدان به برگزیدگان اهداء خواهد شد.


همزمان با اهدای این جایزه، 5 نشست علمی ابن‌سینا پژوهی، فلسفه، طب سنتی،‌حکمت و معرفی و بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی در همدان برگزار می‌شود. و نیز برگزاری همایش ارزشمند فلسفه اسلامی و چالش‌های جهان امروز است که اینک شاهد گشایش برنامه‌های آن هستیم.


لازم می‌دانم از اهتمام شایسته و تأثیر گذار جناب آقای دکتر اعوانی و همکاران محترم ایشان که نقش فوق‌العاده برجسته‌ای در برگزاری جشنواره حکمت سینوی بر عهده داشته و دارند صمیمانه سپاسگزاری کنم.


افتخار می‌کنم که همدان پایتخت تمدن ایران زمین، شهری که شکوه و عظمت و بالندگی خود را با گذشت بیش از سه هزار سال حفظ کرده است، و با داشتن ظرفیت‌های گرانقدر مادی و معنوی، میراث‌دار خردورزی و فلسفه،‌عرفان زندگی‌ساز، و پر از رمز و راز بندگی و خدمتگزاری است؛ میزبان برگزاری این جشنواره باشکوه است.


پیشاپیش مقدم شمارا گرامی می‌داریم و امیدوارم برکات این اقدام و نیت خیر، به پیشرفت‌های علمی و فرهنگی بیانجامد.

با سپاس و تشکر

 

۲۲ آبان ۱۳۸۸ ۱۳:۳۵
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۱۷۴
کد خبر : ۸۳

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید