بزرگداشت «روزهمدان» برگزار شد/ بوعلی‌سینا امتیازی برای معرفی همدان

بزرگداشت «روزهمدان» برگزار شد/ بوعلی‌سینا امتیازی برای معرفی همدان
همدان-امسال جشن «روزهمدان» که هرسال مصادف با یکم شهریورماه سالروز ولادت بوعلی سینا برگزار می شد به دلیل تقارن با دهه اول ماه محرم چندروزی زودتر به اجرا درآمد و یاد این فیلسوف گرامی داشته شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری مهر، یکم شهریورماه روزی است که به حکم تقویم و به دلیل زادروز بوعلی‌سینا به نام او نامگذاری شد و از آنجا که شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا و همدان نام و ارتباطشان در هم تنیده است، یکم شهریور نام «روز همدان» را نیز به خود گرفت به طوری که هر سال جشن‌هایی به این مناسبت در همدان برگزار شد.

 

امسال یکم شهریورماه و روز همدان با ایام دهه اول ماه محرم تقارن یافته که به همین علت شامگاه ۲۹ مردادماه برنامه‌ای با حضور مسئولان استان همدان در آرامگاه بوعلی سینا به منظور به یاد ماندن این روز تدارک و برگزار شد.

 

عباس صوفی در مراسم گرامیداشت حکیم شیخ‌الرئیس بوعلی سینا و روز همدان اظهار داشت: امسال با توجه به شرایط کرونایی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی این مراسم به صورت بسیار محدود برگزار شد.

 

وی افزود: همچنین به دلیل فرارسیدن ایام عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام و آغاز محرم این مراسم را دو روز زودتر برگزار کرده که حرمت این ماه عزیز حفظ شود.

 

وجود آرامگاه حکیم پور سینا در همدان بر افتخارات همدان افزوده است

شهردار همدان در این مراسم که شامگاه چهارشنبه برگزار شد؛ با بیان اینکه وجود آرامگاه حکیم پور سینا در همدان بر افتخارات همدان افزوده است، گفت: امسال روز پزشک با سال‌های گذشته متفاوت بوده و همه ما در این شرایط کرونایی تلاش‌های کادر درمان را برای بازگشت سلامتی به جامعه دیدیم.

 

عباس صوفی بابیان اینکه همدان با نام شیخ‌الرئیس بوعلی سینا در دنیا شناخته می‌شود و این روز به نام همدان نام‌گذاری شده است، گفت: همدان شهری که در طول تاریخ هفت مرتبه به طور کامل تخریب شده اما همچنان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین پابرجا است.

 

وی با بیان اینکه بزرگان زیادی در این شهر زندگی کرده و آرمیده‌اند، بیان کرد: بزرگانی چون آخوند ملاعلی معصومی همدانی، آیت الله نجفی، آیت الله تالهی، باباطاهر و وجود ده‌ها و صدها آثار تاریخی باعث شده تا این شهر آوازه جهانی داشته باشد.

 

رئیس شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه یکم شهریور ماه در تقویم ما با عنوان سالروز تولد حکیم بوعلی سینا این پزشک حاذق همدانی با عنوان روز پزشک نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: به دلیل اینکه نام همدان هم با این نابغه و فیلسوف قرن آمیخته شده این روز به نام همدان نام‌گذاری شده است.

 

کامران گردان افزود: پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین از شهرهایی در دنیا بوده که همیشه در طول تاریخ پابرجا بوده و وجود آرامگاه بوعلی سینا نیز به این بزرگی افزوده و وجود این آرامگاه امروز برای شهر و کشورمان افتخار بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

 

امسال به دلیل وجود بیماری کرونا کادر درمان سختی‌های بسیاری متحمل شدند

وی با اشاره به اهمیت روز پزشک گفت: نجات جان مردم افتخار بسیار بزرگی بوده که نصیب کمتر کسی می‌شود و امسال به دلیل وجود بیماری کرونا کادر درمان سختی‌های زیادی را متحمل شدند به همین دلیل نام آنها مدافعین سلامت هم طراز با مدافعین حرم نام‌گذاری شده چراکه برای سلامتی مردم جهاد می‌کنند.

 

گردان عنوان کرد: اگر کادر زحمتکش پزشکی همدان نبود شاید ما هم مانند بسیاری از استان‌های کشور وضعیت بدتری داشتیم اما کادر درمان همدان در این ایام خوش درخشیده‌اند.

 

وی افزود: امیدواریم هر چه زودتر کشورمان و تمام دنیا از شر این ویروس خلاص شوند و سلامتی کامل به جامعه ما بازگردد.

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه استاندار همدان در مأموریت تهران است و پیام و سلام وی را به همه شما می‌رسانم، اظهار کرد: توصیف روز همدان و حکیم بوعلی سینا مانند این است که انسان بخواهد دریا را توصیف کند که به طور قطع نمی‌شود به خوبی این مناسبت‌های ارزشمند را توصیف کرد.

 

مصطفی آزادبخت افزود: همدان جایگاه ویژه‌ای در ایران دارد کمااینکه این استان نقش پررنگی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته و نفرات برجسته‌ای را تقدیم انقلاب کرده است.

 

وی با بیان اینکه همدان در تمام طول تاریخ بزرگ بوده است، گفت: مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود از رزمندگان همدانی یاد کرده‌اند که نشان از عظمت و بزرگی این شهر دارد.

 

آرمیدن حکیم بوعلی سینا در همدان آوازه این شهر را جهانی کرده است

آزادبخت عنوان کرد: آرمیدن حکیم بوعلی سینا در همدان آوازه این شهر را جهانی کرده به طور قطع همدان هم لیاقت حضور این فرد را در خود داشته است.

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با اشاره به روز پزشک بیان کرد: همدان از شهرهایی بوده که ظرفیت بالایی در پزشکی دارد و بسیاری از شهرها و استان‌های اطراف ما و حتی دورتر از خدمات پزشکان همدانی بهره می‌برند.

 

وی عنوان کرد: در ایامی که تا به امروز با کرونا درگیر بوده‌ایم کادر درمان همدان سنگ تمام گذاشتند و به خوبی در حال کنترل وضع موجود هستند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با تبریک روز پزشک و روز داروساز اظهار کرد: امروز تمامی جهان دچار یک دگرگونی شده و نمی‌شود با ابزار امروز فردای جهان را کنترل کرد.

وی با اشاره به ویروس کرونا گفت: همچنان علت کرونا برای ما مشخص نشده و نمی‌دانیم با چه چیزی طرف هستیم و آیا واقعاً کرونا یک جنگ بیولوژیک بوده و یا با چیز دیگری مواجه هستیم اما ما باید یاد بگیریم که امروز با این ویروس زندگی کنیم.

 

حیدری مقدم عنوان کرد: در زمانی که دنیا به سمت اتحادیه‌ها مانند اتحادیه اروپا، آفریقا و عرب حرکت می‌کرد دیدیم ایتالیا و اسپانیا که در ایام کرونا کشته‌های زیادی دادند آلمان و اتحادیه اروپا حاضر نشدند ونتیلاتور در اختیار این دو کشور بگذارند.

 

رئیس علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه جمهوری اسلامی بدون کوچک‌ترین وابستگی به دنیا در برابر این ویروس ایستاد، بیان کرد: آمریکا با وجود شش میلیون مبتلا و ۸۲ میلیون بی خانمان در این ایام زمین‌گیر شد اما ما توانستیم بدون اینکه حتی یک مریض در خارج از بیمارستان نیازمند باشد این بیماری را کنترل کنیم.

 

وی با اشاره به وضعیت کرونا در همدان گفت: استان همدان بعد از قم دومین استانی بود که درگیر کرونا شد اما قبل از اینکه مانند استان‌های شمالی دچار بحران شود با همکاری استانداری و مردم این بیماری کنترل شد در بین ۳۲ استان تنها استانی بودیم که وضعیت ما در این ایام قرمز نشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با تقدیر از جهادگران سلامت گفت: کوچک‌ترین کم کاری در حوزه سلامت صورت نگرفته و در این ایام سرمایه‌های پزشکی بسیار بزرگی را از دست دادیم که می‌توانستند با سن زیاد در خانه بمانند و استراحت کنند اما به بیمارستان‌ها آمدند و به ما درس‌های بزرگی دادند و جان خود را در راه سلامتی جامعه ایثار کردند.

 

حیدری مقدم با اشاره به نزدیکی ماه محرم بیان کرد: امیدواریم با حداقل عوارض بتوانیم از این ماه عبور کنیم ضمن اینکه به مردمی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون و عوارض قلبی دارند به شدت توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان در مراسم عزاداری و تجمع‌ها شرکت نکنند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: با توجه به پویش «هر خانه یک حسینیه» انتظار داریم این افراد در خانه بمانند تا از این بحران سخت عبور کنیم.

 

وی با اشاره به ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: چند توصیه در این ایام عزاداری به مردم داریم اول اینکه هرکس در هر اجتماعی حضور پیدا می‌کند حتماً ماسک بزند و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کند همچنین حتماً بهداشت فردی را رعایت کنند و از مردم فهیم با شعور همدان انتظار داریم تا به خوبی این ایام را مدیریت کنند تا از آن گذر کنیم.

 

رئیس کل دادگستری همدان نیز با تبریک روز همدان، روز پزشک و گرامیداشت یاد شیخ‌الرئیس بوعلی سینا اظهار کرد: جا دارد ابتدا از کادر درمان و پزشکان تشکر کنم که ۶ ماه جانانه و شبانه‌روزی در این ایام تلاش کردند و به مردم خدمت‌رسانی داشتند.

 

پزشکان ما قبل از درمان در تقویت روحیه بیمار تلاش می‌کنند

محمدرضا عدالت‌خواه افزود: در گذشته به پزشکان حکیم می‌گفتند چون علاوه بر طبابت فیلسوف هم بودند و روحیه مردم را هم درمان می‌کردند و امروز پزشکان ما واقعاً قبل از درمان در تقویت روحیه بیمار تلاش می‌کنند.

 

وی با اشاره به حدیث پیامبر اسلام (ص) گفت: پزشکان و کادر درمان باید بدانند دو مدال در این ایام از خداوند خواهند گرفت و بیراهه نیست که کسانی که در این راه جان خود را از دست می‌دهند شهید نامیده می‌شوند.

 

عدالت‌خواه عنوان کرد: پیامبر (ص) می‌فرمایند هر کس یک شبانه‌روز از یک بیمار پرستاری کند با ابراهیم خلیل الله محشور خواهد شد همچنین به سرعت نور از پل صراط که سخت‌ترین راه رسیدن به بهشت است عبور خواهد کرد.

 

رئیس کل دادگستری همدان با بیان اینکه جایگاه کادر درمان در قلوب ما است، بیان کرد: امیدواریم به زودی این بیماری از جهان و کشورمان ریشه کن شود.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم از پنج پزشک که در ایام کرونا در صف اول مبارزه با این بیماری بودند تقدیر شد.

 

 

 

 

 

۳۰ مرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۱۰
خبرگزاری مهر؛ پنجشنبه ۳۰ امرداد ۱۳۹۹ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۰۳۴
کد خبر : ۸۳۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید