نمکی: طب ایرانی و سنتی نباید در دست جهل و خرافه قربانی شود

نمکی: طب ایرانی و سنتی نباید در دست جهل و خرافه قربانی شود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طب ایرانی و سنتی ما نباید در دست پلید جهل و خرافه قربانی شود و علمای دانشگاه‌ها باید به این عرصه وارد شوند تا بتوانند آن ریشه‌های اصیل و ناب طب ایرانی و سنتی ما را زنده کنند.

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرنگار سلامت ایرنا، سعید نمکی روز پنجشنبه در مراسم طرح آزمایشی ادغام خدمات طب ایرانی در نظام شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردکان که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، افزود: مردم ایران در دفاع مقدس با پایمردی و ایستادگی توانستند یکی از بزرگترین هجمه‌های تاریخ به سرزمین‌مان را دفع کرده و  بدون نشستن بر سر هر میز مذاکره، سانتی متری از این سرزمین را رها نکنند.

 

وی ادامه داد: مدت‌ها بود که آرزوی من ادغام فعالیت‌های طب ایرانی سنتی در نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور به عنوان یک حرکت بزرگ، عالمانه و حکیمانه و همچنین اجرای یکی از دستورات مهم مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی نظام سلامت بود. امیدوارم خداوند به همه کسانی که در ایجاد نظام شبکه کمک کردند، عمر با عزت دهد و کسانی که در بین ما نیستند، همنشینی با اولیا و انبیا را نصیب کند. یکی از عزیزانی که در این زمینه مجاهدانه فعالیت کردند، دکتر ملک افضلی هستند.

 

دانشجویان ما باید بدانند که وابسته به یکی از کهن‌ترین فرهنگ‌های جهان هستند

نمکی گفت: زمانی که صحبت از طب ایرانی و سنتی می‌کنیم، مجموعه نفیس و فاخری است که به عنوان یکی از زیربناهای مهم علمی و فرهنگی این سرزمین سال‌های سال در دانشگاه‌های دنیا تدریس شده است. چهره‌های ارزنده‌ای مانند ابن‌سینا، رازی، جرجانی و بقیه بزرگوارانی که در تاریخ این سرزمین و در عرصه جهانی درخشیدند، هرگز از یاد دنیا نخواهد رفت.

 

وزیر بهداشت بیان کرد: یکی از اهداف بزرگ‌مان در زمینه طب ایرانی و سنتی این است که به دانشجویان‌مان این موضوع را یاد بدهیم که وابسته به یکی از دیرینه‌ترین و کهن‌ترین فرهنگ‌های جهان هستند. امروز یکی از مشکلات دانشجویان این است که خود را به فرهنگ بیش از ۷۰۰۰ ساله علمی این مملکت مرتبط نمی‌دانند. دانشجویان ما امروز نلسون و هاریسون را می‌شناسند، اما متاسفانه ابن‌سینا و بزرگان طب سنتی خودشان را نمی‌شناسند و این باعث می‌شود که آن ارتباط با سرزمین، خاک و وطن به مرور سست شود.

 

نمکی اظهار کرد: اولین گامی که باید در این راستا برداریم، آشنایی دانشجویان علوم پزشکی با دیرینه عظیم فرهنگی و علمی این سرزمین است. دانشجوی ما باید ابن سینا را بشناسد، کسی که ۵۸ سال عمر کرد و صدها رساله نوشت و کتبش سال‌ها در دانشگاه‌های بزرگ دنیا تدریس شد. دانشجوی امروز ما باید بداند که به جای این‌که طبیب شود، باید حکیم تربیت شود و این کار اساتید دانشگاه‌های ماست. حافظ می‌فرماید «در دم نهفته به ز طبیبان مدعی/ باشد که از خزانه غیبم دوا کنند» یا «تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد / وجود نازکت آزرده گزند مباد»، اما همین حافظ می‌فرماید «مزاج دهر تبه شد در این بلا حافظ / کجاست فکر حکیمی و رای برهمنی». یعنی طبیب را از حکیم جدا کرده است. حکیم کسی است که هم طب می‌داند و هم تاریخ و حکمت و فلسفه و موجودی چند بعدی است که در ارتباط با بیمار از همه هنرها کمک می‌گیرد.

 

مردم باید فرق عوام فریبی و طب علمی را تشخیص دهند

وی افزود: جز در عرصه آموزش در این حوزه، در عرصه پژوهش هم در طب ایرانی و سنتی باید گام‌های بزرگی برداریم. باید طب ایرانی و سنتی‌مان را در چهارچوب علم امروز بیاوریم تا دانشجوی امروز طب، آن را به عنوان یک حرکت عالمانه بپذیرد. مردم ما باید فرق بین عوام فریبی و طب علمی را در حوزه طب سنتی و ایرانی تشخیص دهند.

 

نمکی گفت:  ما هیچ زیرساختی مناسب‌تر از نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور برای ادغام فعالیت‌های خود نداریم. حق نداریم فعالیت‌های موازی را در نظام ارائه خدمت طراحی کنیم. یکی از اقدامات زیبایی که می‌توان دنبال کرد و انجام شده، ادغام فعالیت‌های طب سنتی در نظام ارائه خدمات است امروز سامان یافت تا بتوانیم در اولین سطح ارائه خدمات، در خانه بهداشت، بعد از آن در مراکز بهداشتی و درمانی و بعد هم در بیمارستان‌ها آمیزه‌ای از طب مدرن و طب ایرانی و سنتی‌مان را در کنار یکدیگر داشته باشیم تا این‌ها به جای تقابل بتوانند در یکدیگر در اجرای درست این برنامه علمی کمک کنند. امیدوارم این آغازی باشد برای این کار بسیار بزرگ و تا پایان سال بتوانیم در کلیه سطوح ارائه خدمت ادغام طب سنتی و ایرانی را داشته باشیم.

 

آرزوی راه‌اندازی دانشگاه طب سنتی و مکمل

وزیر بهداشت اظهار کرد: آرزویی که همواره دنبال می‌کنم، راه‌اندازی دانشگاه طب سنتی و مکمل است. ما باید از طب سنتی و مکمل دنیا هم که امروز جایگاه ارزنده‌ای را در نظام ارائه خدمت جهانی دارد، بهره بگیریم و آن را به جای کارهای جزیره‌ای، در مجموعه‌ای به نام دانشگاه طب سنتی و مکمل دنبال کنیم و تمام دانشمندان و محققان رشته‌های مختلف را دور یکدیگر جمع کنیم.

 

علی رضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز امروز در همین رابطه به خبرنگار سلامت ایرنا گفت: باید به نیازهای موجود در حوزه سلامت توجه کنیم و یکی از این نیازها طب سنتی و ایرانی است و مقرر شده بهورزها در خانه‌های بهداشت آموزش‌هایی در این زمینه دریافت کنند تا به مردم مشاوره درستی دهند. بسیاری از مردم در زمینه طب سنتی و ایرانی سوال‌هایی دارند و در این زمینه بهورزها در خانه‌های بهداشت می‌توانند به آنها مشاوره بدهند. اگر به این نیازها توجه نشود، باعث بروز صدمه‌هایی به سلامت مردم می‌شود.

 

رییسی بیان کرد: وزارت بهداشت به طب مکمل در کنار طب رایج اعتقاد دارد و باید به نیاز مردم پاسخ داده شود؛ این نیاز در جامعه وجود دارد. اکنون طرح ادغام طب ایرانی در شبکه بهداشت به صورت آزمایشی در استان یزد آغاز شده است. بهورزها در خانه‌های بهداشت این آموزش‌ها را می‌بینند و احتمالا حدود سه ماه این طرح به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. این آموزش‌ها به صورت علمی به بهورزان داده می‌شود و اگر تایید شود، جزو درس‌های بهورزها هم منظور خواهد شد.

 

 

 

۵ مهر ۱۳۹۹ ۰۸:۴۴
خبرگزاری ایرنا؛ پنج‌شنبه ۳ مهرماه ۱۳۹۹ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۹۴۵
کد خبر : ۸۵۷

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید