ابن‌سینا به حکومت دینی و عدالت اعتقاد داشته است

ابن‌سینا به حکومت دینی و عدالت اعتقاد داشته است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ابن سینا به حکومت دینی و عدالت نیز اعتقاد داشت و مطالبی در این خصوص در آثارش دیده می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، قایقی پیش سیدمحمد حسینی در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی حکمت سینوی با تشکر از همه کسانی که در برگزاری جشنواره حکمت سینوی دست داشتند به خصوص بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا اظهار داشت: امیدوارم در این راه گام‌های بلندی برداشته شود چرا که برگزاری این جشنواره نشان داد در استان همدان ظرفیت صیانت از شخصیت‌های ارزشمندی چون ابن‌سینا وجود دارد.


وی با اشاره به جامع‌العلم بودن بوعلی‌سینا افزود: بوعلی‌سینا به موسیقی، زمین‌شناسی، شیمی، فیزیک، نجوم، پزشکی و تمام علومی که در آن زمان وجود داشت اشراف داشته است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ابن‌سینا دارای نبوغ و استعداد سرشار بود چرا که در سن 16 سالگی از تمام علوم زمان خود فارغ شده بود، به گونه‌ای هنگامی که سنش بالا رفت گفت "در آن زمان که کوچک بودم، علم زیادی را آموختم اما اکنون با بالارفتن سن چیزی بر علمم افزوده نشده است ".


وی تصریح کرد: کمتر شبی به ابن‌سینا گذشت که بیدار نباشد و کم‌تر روزی گذشت که در مطالعه نباشد.


حسینی خاطرنشان کرد: بوعلی‌سینا دائم در حال مطالعه بود به گونه‌ای که اگر به دربار سلاطین هم راه می‌یافت ابتدا به کتابخانه آنها مراجعه می‌کرد و این روحیه در او نهادینه شده بود.


وی اضافه کرد: پزشکی آن زمان که طب ناقصی بود، ابن‌سینا با نبوغ خود آن را تکامل بخشید و با عنایت و اشرافی که به فلسفه داشت، تنها به مسائل عادی و تجربی اکتفا نکرد چرا که اعتقاد داشت سلامتی جسم با روح و روان ارتباط دارد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اعتقاد بوعلی این بود که روح انسان می‌تواند مثل یک طبیب بدن را درمان کند و روح انسان نیاز به ابزار ندارد.


وی با اشاره به این که امام فخر رازی منتقد سرسخت ابن‌سینا بود و درباره کتاب اشارات وی مطالبی را بیان کرده است، بیان داشت: بعضی ابداعات شیخ را به نام خود کرده‌اند و متفکرات غربی نیز نوآوری‌های ابن‌سینا را به حساب خود گذاشته‌اند.


حسینی تصریح کرد: صبر و شکیبایی بوعلی در بین تمام جوامع شناخته شده است به طوری که هم در کار علمی و در مصائب و ناگواری‌های آن زمان بارز و نمایان است.


وی با اشاره به این که ابن‌سینا به موسیقی نیز توجه داشت، به طوری که در پنج کتاب ابن‌سینا مطالبی در این خصوص مطرح شده است، افزود: در کتاب نجات و دانش‌نامه علایی ابن‌سینا مطالعات دقیقی در مسائل علمی و نظری داشته است و بین شعر و موسیقی پیوندی را برقرار کرده است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ابن‌سینا در برخی از آثار او داستان‌های سمبلیک مطرح کرده و اکنون برخی از متفکرات امروزی به این مرحله وارد شده‌اند تا پشتوانه‌ای برای هنرمندان باشد.


وی اضافه کرد: بوعلی‌ در فیزیک و در پرتاب اجسام سبک و سنگین اشکالاتی بر حرکت ارسطو داشت و خود را بر آن داشت که همه موارد این علم را خود تجربه کند.


حسینی ادامه داد: ابن سینا به حکومت دینی و عدالت نیز اعتقاد داشت و مطالبی در این خصوص در آثارش دیده می‌شود.


وی افزود: برخی از کشورها مفاخر را مصادره می‌کنند که در امارات نیز رباتی با نام ابن‌سینا ساخته شده تا بدین وسیله آن را به خود منصوب کنند، اما این مشخص و بارز است که ابن‌سینا به چه خانواده‌ای تعلق داشته و حتی 20 آثار ابن‌سینا به زبان فارسی است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به این که برگزاری برنامه‌هایی نظیر جشنواره حکمت سینوی و بزرگداشت بوعلی‌سینا برای جوانان مفید است، خاطرنشان کرد: نبوغ و استعدادها در همه خانواده‌های ایران و در بین فرزندان ما وجود دارد اما جوانان باید مشی و شیوه بوعلی‌ که تا پایان عمر به کتاب و مطالعه می‌پرداخت را در زندگی خود الگو قرار دهند، ارتباط علمی خود را حفظ کرده و به جامعه اشاعه دهند.

 

۲۲ آبان ۱۳۸۸ ۱۴:۰۶
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۸۷۶
کد خبر : ۸۶

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید