پس از تألیف رساله ابطال کیمیای ابن‌سینا علم با سرعت رشد کرد‌

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: بعد از نگاشتن رساله ابطال کیمیایی علم با سرعت شگفت انگیزی رشد کرد به همین علت بوعلی سینا را نه می‌توان و نه باید در بین کتاب‌های تاریخ علم و فلسفه جستجو کرد بلکه باید اذعان داشت که بوعلی حکیم هزاره‌ها است.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، محمدعلی زلفی‌گل پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره حکمت سینوی اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست که بوعلی سینا با تألیف رساله ابطال کیمیا مسیر جدید حرکت علمی را در دنیا بنیان نهاد.


وی افزود: تا قبل از نوشتن رساله ابطال محققین دنیا به دنبال یافتن آب حیات و یا کیمیایی بودند تا به عنوان ماده‌ای به اجسام زده و به طلا تبدیل شود، اما بوعلی سینا با نوشتن رساله ابطال کیمیا اعتقاد آنها را باطل کرد و آنها را به دنبال کردن کیمیای علم دعوت کرد.


رئیس دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: بوعلی سینا به همه یاد داد که باید از طریق علم و تجربه به دنبال علم بود به همین علت بوعلی سینا روش تجربی نوین تحقیق را بنیان نهاد.


وی با بیان اینکه بعد از نگاشتن این رساله علم با سرعت شگفت‌انگیزی رشد کرد، بیان داشت: بوعلی سینا را نه می‌توان و نه باید در بین کتاب‌های تاریخ علم و فلسفه جستجو کرد بلکه باید اذعان داشت که بوعلی حکیم هزاره‌هاست.


زلفی‌گل در ادامه گفت: به منظور بازشناسی افکار و اندیشه‌های این شخصیت بی‌نظیر بنیاد بوعلی سینا و دانشگاه بوعلی که به نام این دانشمند مزین شده است بر خود لازم دیدند که مقدمات جشنواره پژوهش مردی را فراهم کنند تا پاسخی برای اندیشمندان جهانی داشته باشند.


وی افزود: با مطرح شدن جایزه 100 هزار دلاری بوعلی سینا برای پنج برگزیده جشنواره، به مدت دو سال فعالیت گسترده‌ای در دانشگاه و بنیاد بوعلی صورت گرفت و جوایز این جشنواره در پنج بخش تعریف شد.


رئیس دانشگاه بوعلی سینا عنوان داشت: در بخش فلسفه آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، در بخش حکمت دکتر سیدحسین نصر، در بخش ابن‌سینا پژوهی پرفسور ماروت از مجارستان، در بخش پزشکی دکتر علی‌اکبر ولایتی و در بخش مفاخر حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی برگزیده شدند.


وی خاطرنشان کرد: در هر زمینه از پنج بخش جشنواره نشست‌های علمی طراحی و تصویب شد و در دانشگاه بوعلی سینا به ارائه مقاله پرداختند.


زلفی‌گل تصریح کرد: از طریق فراخوان عمومی و مرتبط با اهداف جشنواره 230 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که در پایان 49 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.


وی اظهار داشت: با احتساب 77 مقاله سفارشی از افراد برجسته، 126 سخنرانی در نشست‌های علمی ارائه شد و به بررسی ابعاد مختلف آثار و اندیشه‌های بوعلی سینا پرداختند.

 

 

۲۲ آبان ۱۳۸۸ ۱۴:۲۳
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۴۳۹
کد خبر : ۸۹

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید