احیای فلسفه علوم و طب ابن‌سینا برای جهان امروز فوق‌العاده ضروری است

احیای فلسفه علوم و طب ابن‌سینا برای جهان امروز فوق‌العاده ضروری است
دکتر سیدحسین نصر برنده جایزه بین‌المللی بنیاد بوعلی‌سینا دریافت جایزه حکمتانه را مایه افتخار خود دانست و اظهار امیدواری کرد که سال آینده بتواند به ایران و به زیارت قبر بوعلی‌در همدان بیاید.

 

استاد دانشگاه واشنگتن و چهره معروف و جهانی فلسفه در گفت‌وگو با توکل دارائی رئیس روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا در پاسخ به این پرسش که نام شیخ‌الرئیس چه تأثیری در تثبیت هویت ایرانی شیخ و تقویت حکمت اسلامی خواهد داشت، گفت: بنده، برای به سرمنزل رسیدن این کار سه پیشنهاد دارم. یکی اینکه سعی کنید قدمی که برداشته‌اید خیلی بیشتر از این در سطح بین‌المللی شناخته شود. و به ‌طور مثال در مجلات علمی کشورهای مختلف از جمله در مالزی، چین، مصر، پاکستان، هند و مغرب‌زمین درباره جایزه مطلب داشته باشید تا معلوم شود این جایزه جدید خیلی مهم و بین‌المللی، از طرف ایران تأسیس شده و امسال هم به افرادی داده شده است.


شناساندن جایزه مقداری زحمت دارد، البته باید در اینترنت هم فعال بود و به هر حال طوری باشد که اهل علم در تمام دنیا بدانند که چنین جایزه‌ای درست شده است. شما می‌دانید که جایزه نوبل چقدر طول کشیده تا این‌گونه شهرت جهانی پیدا کرده است.


دوم این که افرادی که این جایزه را می‌گیرند خیلی برجسته باشند که خود برجستگی و شهرت آنها به شهرت جایزه کمک خواهد کرد. البته اگر الان یک نفر جایزه نوبل را ببرد، همه به خاطر جایزه نوبل به او توجه می‌کنند. ولی در ابتدا اگر انیشتن جایزه نوبل را برده بود می‌گفتند که نوبل همان جایزه‌ای است که انیشتن برده است. و این که برندگان جایزه، آن را در شرح حال خودشان بنویسند و بگویند که برنده این جایزه شده‌اند تا این مسئله به جایزه تشخص بدهد.


به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا دکتر نصر با تأکید بر این‌که جایزه بنیاد بوعلی‌سینا را در شرح حال خود قرار می‌دهد؛ افزود: بنده با کمال میل این کار را می‌کنم،‌چرا که اعتقاد دارم که این جایزه مهمی است. نمی‌خواهم اغراق کنم ولی این جایزه برای ایران و برای هویت ملی ابن‌سینا وبرای خود فلسفه اسلامی و طب و ... مهم است. سوم این‌که به نظر من جایزه سالانه داده نشود. یعنی در رشته ابن‌سینا این قدر دانشمند تراز اول در دنیا نداریم و بعد از چند سال باید به آدم‌های درجه دوم داده شود. به نظر من این جایزه یک سال در میان داده شود بهتر است و البته اگر می‌خواهید بین‌المللی باشد باید  هیأتی بین‌المللی در امر داوری کمکتان کند.


برنده جایزه بین‌المللی حکمتانه بنیاد بوعلی‌سینا با اشاره به این که هر کمکی که بتواند در راستای اهداف بنیاد بوعلی‌سینا انجام خواهد داد؛ خاطرنشان کرد: من از سن 22 سالگی با آثار ابن‌سینا مأنوس بوده‌ام و ایشان تا کنون هم دوست من است. در هزاره تولد شیخ، رساله الاسئله و الاجوبه ابن‌سینا و بیرونی را با همکاری دکتر مهدی محقق چاپ کردم.


دکتر نصر که علاوه بر نوشتن کتاب 3 حکیم مسلمان درباره ابن‌سینا، سهروردی و ابن‌عربی، مدخل‌های دایرۀ‌المعارف‌های مهم بین‌الملی را نیز درمورد شیخ تألیف کرده است؛ در این‌زمینه افزود: مقاله‌ای راجع به شیخ‌الرئیس در دایرۀ‌المعارف بریتانیا نوشته‌ام و حدود 10 مقاله دیگر هم درباره این شخصیت ارزشمند نگاشته‌ام.
دکتر نصر در پاسخ به این پرسش که پس از گذشت هزار سال از وفات شیخ، تأثیر او در زمانه و قرن ما برای ایران و عرب چقدر است؛ نیز گفت: مقاله‌ای در مجله‌ای به نام اسلام و علوم  (Islam & Sciences) درباره فلسفه علوم ابن‌سینا نوشته‌ام.


به نظر من مهمترین مسئله راجع به ابن‌سینا برای قرن و زمانه ما، یکی فلسفه طبیعت و فلسفه علوم است که مردم به آن توجه زیادی نمی‌کنند و دیگری احیای طب سینوی است که فوق‌العاده مهم است. الان در آمریکا تمام طب‌های آلترناتیو و جایگزین در حال احیاء شدن است، از قبیل طب چینی، هندی و ....


دکتر نصر درباره برقراری رابطه بین جسم و روح در طب سینوی هم گفت: یکی از مسائل مهم ابن‌سینا، مسئله رابطه بین روان و جسم است. این که هر کدام چه اثری روی دیگری از نظر سلامتی دارد که شیخ‌الرئیس راجع به این موضوع بحث کرده و مطالبش الان هم خیلی زنده است.


دیگر، مسئله پیوند دادن منطق به حکمت و در واقع الهیات است که شیخ‌الرئیس بیان کرده و هنوز خیلی خیلی جای کار دارد.


من به کلی با آقایانی که در ایران، فکر می‌کنند جهان‌شناسی ابن‌سینا، دیگر منسوخ شده است، مخالف هستم و گرنه کتاب «نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت» را نمی‌نوشتم که بزرگترین بحث راجع به ابن‌سینا را من در آن کتاب انجام داده‌ام که شاید 200 صفحه برای احیای جهان‌شناسی ابن‌سینا است.


دکتر سیدحسین نصر در پایان پس از توضیحات دارائی، رئیس روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا درباره نحوه اختصاص جایزه در 5 رشته جداگانه که تنها یکی از رشته ها اختصاصاً برای حکمت و فلسفه و پزشکی ابن‌سینا است و دیگر جوایز برای پژوهش‌ها و تحقیقات علمی روز دنیا در حوزه‌های پزشکی، فلسفه و ترویج حکمت و تجلیل از مفاخر اهداء می‌شود؛ اظهار داشت: گرفتن جایزه فلسفه اسلامی توسط آیت‌الله جوادی آملی خیلی خوب بوده، چرا که ایشان آدم برجسته‌ای است و دکتر ولایتی هم که جایزه طب سنتی را گرفته به این کار علاقه‌مند است. نحوه اهدای جوایز هم به گونه‌ای که توضیحی دادید افق آینده را بازتر می‌کند.

 

۲۴ اسفند ۱۳۸۸ ۱۷:۴۶
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۳,۰۰۸
کد خبر : ۹۸

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید