بایگانی مقالات

شامل

۱۶۷)‌ "بسیاری از آثار ابن‌سینا مشحون از مقالات و مقولات عرفانی و ذوقی و اشراقی است"؛ دکتر پریش کوششی

چکیده: ابن سینا اگرچه اعظم حکمای مشاء است، اما بسیاری از آثار او مشحون از مقالات و مقولات عرفانی و ذوقی و اشراقی است و آثاری چون «الفلسفة المشرقیه»، «حی بن یقظان»، «سلامان و ابسال»، «طیر»، عشق و غیره کاملا و اساسا عارفانه است. در بسیاری موارد حکمت اشراق و حکمت مشاء مشابهت دارند اگرچه در امور مهمی نیز اختلاف دارند. چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲

 

۱۶۶)‌ "تلاش غزالی برای اثبات تضاد عقاید فلسفی با اسلام و قرآن/ تکفیر ابن‌سینا توسط غزالی"؛ دکتر پریش کوششی

غزالی می­ گوید فلاسفه در واقع عقاید فلسفی خود را برتر از شریعت اسلام دانسته و مخالف آن هستند اما برای حفظ ظاهر می ­گویند که اسلام و حقیقت قرآن کریم با آراء فلسفی و اصول عقلی منطبق است و لذا دست به تأویل عقلی و فلسفی می­ زنند. اما به اعتقاد غزالی اسلام و قرآن کریم با عقاید فلسفی و آرای حکمت مشاء تناقض دارد و قصد غزالی اثبات این موضوع است. چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲

 

۱۶۵)‌ "ابن‌سینا تأمین‌کننده نیاز انسان معاصر در هویت و معنویت است/بوعلی بنیانگذار حکمت اشراق"؛ دکتر قاسم پورحسن

قاسم پورحسن با بیان اینکه ابن سینا بنیانگذار سنت حکمت اشراقی است، برخلاف تصوری که معمولا سهروردی را آغاز کننده می‌دانیم، گفت: انسان معاصر در جستجوی هویت و شناخت خویش و معنویت است. ما اینها را در ابن سینا می یابیم و ابن سینا به درستی بحث معنویت و توجه به عقلانیت و ترتب عوالم و هویت را شرح می دهد. سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲

 

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید